`Alle opties zijn nu open voor Air Holland'

Gisteren maakte de Schreiner Luchtvaart Groep bekend af te zien van de overname van chartermaatschappij Air Holland. Nederlands enige nog zelfstandige chartermaatschappij is daardoor weer terug bij af.

Nog deze week komen management en aandeelhouders van Air Holland bijeen om een oplossing te zoeken voor de ontstane problemen. Daarbij zijn volgens woordvoerder J. van der Worm `alle opties open'. Het is niet de eerste keer dat Air Holland (omzet 230 miljoen, ruim 500 medewerkers en in het bezit van zeven Boeings die worden geleast) in de problemen zit. Het in 1984 door John Block opgerichte Air Holland maakte begin jaren negentig na een faillissement een succesvolle herstart en is tegenwoordig voor 90 procent in handen van investeringsmaatschapij Senco Investment, reisorganisatie Sudtours en particulier investeerder P. Flipsen. Sudtours-directeur J. van der Worm treedt momenteel op als woordvoerder.

Hoe ziet de toekomst er uit voor Air Holland?

,,Het is nog te vroeg om daar een uitspraak over te doen. Wij gaan deze week praten met de aandeelhouders. Als ik zeg dat alle opties open zijn dan bedoel ik dat het uitgangspunt is dat de continuïteit van Air Holland wordt gewaarborgd. Dat kan zijn als zelfstandige chartermaatschappij, maar er kan ook een situatie ontstaan dat zich een koper aandient die de luchtvaartactiviteiten van Air Holland op een ander manier gaat benutten.''

Dus ook de Griek Stelios Haji-Ioannou, eigenaar van luchtvaartmaatschappij en prijsbreker Easyjet, komt weer in beeld? Stelios werd eerder twee keer de deur gewezen omdat hij alleen geïnteresseerd is in de vliegtuigen, de piloten en de start- en landingsrechten (slots) van Air Holland op Schiphol?''

,,Ik sluit niets uit.''

Vindt u de argumenten van Schreiner om af te haken (te dure leasecontracten bij Air Holland met de verhuurders van de Boeings en te dure contracten met de touroperators) valide?

,,Wat de leasecontracten betreft heeft Air Holland een probleem. Wij kunnen als kleine chartermaatschappij niet dezelfde eisen bij die leasemaatschappijen stellen als grote, financieel draagkrachtige bedrijven. En als je dan al met relatief dure leasecontracten in je maag zit dan werkt ook alles dubbel op. Je bent dan als bedrijf ook kwetsbaarder voor hogere kerosineprijzen en een hogere dollarkoers. Dat is precies wat de afgelopen tijd is gebeurd. Wat de contracten met touroperators betreft: die zien naast Martinair en Transavia graag nog een derde aanbieder van charterreizen op de Nederlandse markt. Dus met de touroperators valt in principe best te praten.''

Was u verrast door het besluit van Schreiner om de deal af te blazen?

,,Ja, ik had niet verwacht dat ze zo zouden reageren. Temeer niet daar bij het tekenen van de letter of intent vorige week duidelijk bleek dat Schreiner Air Holland graag wilde hebben. Maar Schreiner heeft toen wel al een aantal voorbehouden gemaakt met betrekking tot de levensvatbaarheid van Air Holland.''

Denkt u dat bij KLM (Martinair, Transavia) nu de champagnekurken knallen?

,,Dat denk ik niet. Want ook bij KLM heeft altijd de idee geheerst dat er ruimte op de Nederlandse markt is voor drie chartermaatschappijen. Dat is voor alle marktpartijen geen slechte oplossing. Een monopoliepositie kan namelijk ook averechts werken.''