North Sea Jazz kan Europa in

Door de verkoop van Mojo aan het Amerikaanse SFX kunnen Nederlands muziekfestivals als North Sea Jazz, Dynamo en Lowlands ook de rest van Europa veroveren. ,,Het wordt nog leuker'', zegt Leon Ramakers van Mojo.

Tien aanzoeken wees hij de afgelopen jaren van de hand. Leon Ramakers, grootaandeelhouder van Mojo, wilde niet in zee met bijvoorbeeld Endemol of een uitgeverij. Maar wel met het Amerikaanse SFX. ,,Bij de meeste overnames wordt de synergie er met de haren bijgesleept'', zegt hij in een telefonisch interview. ,,Maar SFX doet exact hetzelfde. Ik hoefde niets uit te leggen.''

Waarom heeft u Mojo verkocht aan SFX, een bonte verzameling bedrijven met ook motorraces en management voor sporters?

,,SFX is zonder twijfel de grootste marktpartij in live entertainment ter wereld. Ze hebben de afgelopen jaren in Amerika alle beroemde en beruchte promotors opgekocht. SFX is nu begonnen met expansie in Europa, in Engeland en Scandinavië. En ik denk niet dat het daar bij blijft. Live entertainment was een van de laatste bedrijfstakken die, tot voor kort, door individuele ondernemers werd beheerst. Maar een consolidatie was onvermijdelijk. Wij hebben gekozen voor de sterkste partner. Als je niet meedoet, is het afwachten wat er gebeurd met de enclave Nederland.

,,Ik wil dit geen `nieuwe uitdaging' noemen, een vreselijk woord. Ik doe dit werk omdat ik het leuk vind, en ik denk dat het nu nog leuker gaat worden.''

Hoezo?

,,Onze grenzen liggen nu bij Nederland. Maar wat we hier doen, kunnen we heel goed naar het buitenland brengen. North Sea Jazz, Lowlands en Dynamo zijn hele mooie concepten. Ze zouden ook in andere landen een succes kunnen worden. En we produceren de Mojo Barriers, veiligheidshekken voor concerten. De Rolling Stones gebruiken die al van Tokio tot San Diego. Voor SFX kunnen we nu heel wat meters bijbouwen.''

Hoe is Mojo ooit ontstaan?

,,Mojo is opgericht door Berry Visser. Hij speelde in 1965 in het Mojo Cabaret maar kwam er achter dat hij beter zou floreren achter de schermen. Drie jaar later trok hij de stoute schoenen aan en vertrok hij naar Engeland. Of hij Jethro Tull kon kopen. Dat kon, en Soft Machine kreeg hij erbij. Die kende hij niet, maar het was wel een mooie naam. Het was, op 7 september 1968 in het Concertgebouw, zijn eerste, en voor de eerste vier jaar meteen het laatste concert dat uitverkocht was. Daarna heeft hij met het popfestival in Kralingen in 1970 de geschiedenisboekjes gehaald. Ik kwam erbij. En omdat ik een rijbewijs had, had hij me nodig. Vier jaar geleden begon Berry zich ongemakkelijk te voelen met onze expansie. `Koop me uit', zei hij.''

Hoe groot is de macht van Mojo in Nederland? Bent u een monopolist?

,,De `macht' ligt altijd bij degene die optreedt, bij de artiest. Maar als `dienbare' aan dat optreden, bedienen wij verreweg het grootste deel van de markt. Als je kijkt naar optredens van buitenlandse, vooral Amerikaanse en Engelse popgroepen, dan hebben we daarvan 85 procent in handen. We verkopen ongeveer 1 miljoen kaartjes per jaar. Maar clubs als Paradiso zijn zelf ook organisator. Als je alle clubs in Nederland bij elkaar optelt, trekken die weer meer mensen dan wij.''

U bent nu een bemiddeld man door de verkoop.

,,Ach, niemand hoefde zich al zorgen te maken over mijn situatie''