Tweetal `verbetert' omstreden kunst

Twee Britse performance-artiesten hebben de kunstwereld gisteren even flink opgeschud. Letterlijk. Jian Jun Xi (37) en Yan Cai (43) sprongen gisteren een kwartiertje halfnaakt rond op de beslapen twijfelaar die de hoofdattractie is van de jaarlijkse Turner-prijs, totdat ze door personeel van de Londense Tate Gallery werden overmeesterd.

,,We wilden de grenzen van dat kunstwerk verleggen en het sensationeler, interessanter en betekenisvoller maken'', aldus Xi, net als Cai een Londense Brit van Chinese origine die zichzelf `visueel artiest' noemt.

The Bed is het werkstuk van Tracey Emin die geldt als de kansrijkste van de vier kandidaten voor de Turner-prijs, de belangrijkste prijs voor Britse moderne kunst. De prijs wordt op 30 november uitgereikt, met een bedrag van 20.000 pond (bijna 70.000 gulden).

Op het omstreden bed, dat sinds vorige week de grootste publiekstrekker is, liggen gevlekte lakens en eromheen ligt een zee van volle asbakken, lege wodkaflessen, vieze onderbroeken, condooms, tampons en medicijnstrips.

,,Tracey's werk is sterk, maar niet sterk genoeg'', zei Cai gisteren nadat de politie hem na vier uur weer had vrijgelaten. De twee, die eerder de Biennale in Venetië verstoorden door valse wegwijzers in de stad neer te zetten, noemden hun voorstelling Two naked men jump into Tracey's bed.

Xi en Cai stapten gisteren over het touwtje rond het bed, trokken razendsnel hun kleren uit en begonnen op de lakens te springen. Op hun bovenlichaam hadden ze alle `-ismes' geschreven die ze konden bedenken, zoals idealisme, internationalisme en zelfs anti-aanbak-isme. Cai zei later van plan te zijn geweest ook zijn broek uit te trekken, maar daar was het niet van gekomen. Wel slaagde hij er in om de toegesnelde bewakers enige tijd op afstand te houden door te doen alsof hij een kung fu-meester was.

De Tate Gallery ging vanmorgen gewoon open, nadat ,,het bed weer in oude staat is opgemaakt'', aldus een woordvoerder.