Op gewicht en luxe na verandert de caravan weinig

Slechte caravans bestaan niet meer. Het kiezen is daardoor meer een kwestie van persoonlijke smaak en bestemming geworden. Echte noviteiten zijn schaars op de Kampeer- en Caravantentoonstelling in de Amsterdamse RAI.

,,Met z'n tweeën in een tentje, dat was nog het mooiste.'' Maar naarmate de kinderschaar van het echtpaar Ravenhorst uit Leerdam uitgroeide tot zes veranderde het mobiele vakantieonderkomen noodgedwongen in achtereenvolgens een bungalowtent, een caravan en een stacaravan. Toen de kinderen volwassen werden en zelf op vakantie gingen, hebben ze het nog even geprobeerd. Maar vanwege gezondheidsklachten ligt de tent van toen weer op zolder. Vorige week hebben ze het nieuwste model caravan van Adria gekocht. Uit nieuwsgierigheid en hobbyisme is het echtpaar zaterdag toch naar de Kampeer en Caravan RAI 99 gekomen, met tienduizenden anderen ,,vooral om te kijken''.

De verkopers kennen het vakantielevenspatroon van hun potentiële kopers en spelen hier handig op in. ,,Kijk maar'', zo prijst de verkoper een vouwwagen aan: ,,het is net een caravan''. De nieuwe Aliner is met zijn witte kunststof puntdak en ramen binnen dertig seconden om te toveren tot een minihuis op wielen. Ook de prijs is die van een gemiddelde caravan: zo'n 30.000 gulden, inclusief koelkast.

De meters lange Amaran 690 TS caravan van Bürstner is volgens de Ravenhorsten weer ,,net een camper''. Met drie zithoeken, een douche en een wc is het een van de grotere caravans die op de groene kunstweide van de kampeerbeurs te vinden is. Ravenhorst kijkt rond en oordeelt: ,,Te veel caravans worden achter de computer ontworpen, deze ook: als je kinderen hebt kun je het slaapgedeelte 's avonds niet afschermen wanneer je nog even een borreltje wil pakken. Als je zonder kinderen op vakantie bent heb je zo'n grote ruimte helemaal niet nodig.''

En de camper? In de Frankia 1800 FD van ruim twee ton zitten de Turkse Semih Demikalp en zijn vrouw. Hij vraagt of de televisie op de plaats van het keukenkastje ingebouwd kan worden en de magnetron op een plank boven de koelkast. Mag ik u een lijst met onze wensen geven, vraagt hij de verkoper. Geld lijkt geen rol te spelen. De directeur van een farmaceutisch bedrijf is speciaal vanuit Istanbul overgevlogen naar Amsterdam om een mobilhome te kopen. Zodra deze naar al zijn wensen is uitgevoerd, rijdt hij ermee terug, via toeristische omwegen van Nederland naar Turkije. ,,Ik was het al eerder van plan, maar met de aardbevingen nu is niets zo praktisch geworden als een huis op wielen. Deze camper moet als een huis zijn.''

De verwachting is dat de caravanverkoop dit jaar die van 1998 zal evenaren. De 19.000 toercaravans, 2.000 stacaravans en 5.000 vouwwagens zorgen wel voor een stijgende omzet doordat klanten hun aankoop vaker uitrusten met accessoires. Toilet, douche, magnetron, vloerverwarming en airco zijn geen uitzondering meer. Caravans worden lichter van gewicht, hoger en breder, het interieur luxer.

Een doorzichtige en een rolstoelcaravan zijn dit jaar de noviteiten op kampeergebied. Maar volgens Kees van Eijck, eigenaar van Van Eijck Caravans in Hapert, verandert er al met al niet zoveel in de caravanbranche. ,,De kleuren wisselen elk jaar en ook de bekleding, maar op wat kleine aanpassingen na blijft het type caravan ongeveer gelijk. Fendt heeft een model uit 1982 waar het nog steeds mee werkt en elk jaar worden er weer meer van verkocht.''

In de meterslange Amaran-caravan zit ook de familie Vollenbroek uit Haeften. Hun Bürstner-caravan is al twintig jaar oud, maar ook zij zien, op de luxe en de vormgeving na, niet veel verschil met de nieuwste modellen. Vaste bedden zouden een uitkomst zijn voor hun toekomstige caravan zeggen ze, en een zithoek en toilet.

,,Aan de scharnieren herken je de kwaliteit van een caravan'', weet Ravenhorst. En dat is wat elke bezoeker op de beurs het eerst doet bij het keuren van een kampeerwagen: het meerdere keren opentrekken en weer sluiten van laden, kasten en deuren. Volgens Vollenbroek zijn er geen slechte caravans meer, waardoor het kiezen meer een kwestie van persoonlijke smaak is geworden.

En van bestemming. Het aantal korte vakanties met de caravan neemt toe. De overnachtingen op vaste standplaatsen verliezen terrein.