Ferrari-coureur Irvine behoudt kans op titel

De Noord-Ierse Ferrari-coureur Eddie Irvine kan komende zondag in Japan toch nog wereldkampioen Formule I worden. Dat is mogelijk omdat het Hof van Beroep van de internationale autosportfederatie (FIA) Ferrari zaterdag in het gelijk stelde nadat de renstal in beroep was gegaan tegen de diskwalificatie van de coureurs Irvine en Michael Schumacher.

,FLO**/verwijs**

Beide teamgenoten werden vorige week zondag achtereenvolgens één en twee in de Grote Prijs van Maleisië. Enkele uren later werden ze na een technische controle gediskwalificeerd omdat de luchtgeleiders aan de zijkant van hun wagens niet aan de reglementen van de FIA zouden voldoen; die zouden tien millimeter te smal zijn. Gevolg daarvan was dat de Fin Mika Hakkinen (McLaren-Mercedes) zijn wereldtitel prolongeerde. Dat was weliswaar onder voorbehoud, omdat Ferrari bij de FIA in beroep ging tegen de beslissing van de officials in Maleisië.

Het Hof van Beroep bepaalde dat de luchtgeleiders achter de voorwielen van beide Ferrari's wel degelijk aan de voorschriften van de FIA voldeden, ook al was er sprake van een afwijking; die viel binnen de `tolerantiegrens' van vijf millimeter. De apparatuur die de officials in Maleisië gebruikten bleek ook niet de allerbeste te zijn, stelde het Hof vast, en dat leidde tot onjuiste meetresultaten. Irvine en Schumacher mogen daarom respectievelijk hun tien en zes WK-punten behouden, zodat de Noord-Ier zondag in Suzuka met een voorsprong van vier punten op Hakkinen (70-66) aan de laatste race van het seizoen begint. Ferrari had er bij het Hof met succes op gewezen dat de afwijking in de luchtgeleiders niet opzettelijk was, dat die niet tot betere prestaties leidde en dat de metingen in Maleisië niet correct zijn uitgevoerd.

Irvine reageerde zaterdag vanuit Tokio verheugd op de uitspraak. ,,Ik verkeer nu in een uitstekende positie om wereldkampioen te worden.'' Suzuka is een van zijn favoriete circuits. Irvine kent het circuit goed uit zijn tijd dat hij in Japan in de Formule 3000-klasse uitkwam. ,,Ik moet voor Hakkinen eindigen en dan ben ik wereldkampioen'', stelde Irvine, die voor de eindzege zondag ten minste zeven punten meer dan Hakkinen moet behalen. ,,Maar er kan van alles gebeuren; ik kan ook crashen of door pech uitvallen. Als Hakkinen de race wint (10 punten) en Irvine wordt tweede (zes punten), dan hebben ze evenveel WK punten (76-76) maar prolongeert Hakkinen op basis van de betere onderlinge resultaten zijn wereldtitel. Als Irvine wereldkampioen wordt, volgt hij bij Ferrari de Zuid-Afrikaan Jody Scheckter op, de wereldkampioen van 1979.

Ferrari begint in Japan ook met een voorsprong in de strijd om de constructeurstitel aan de race. Ferrari heeft 118 punten, McLaren 114. In 1983 won Ferrari de wereldtitel bij de constructeurs voor het laatst, dankzij het Franse duo René Arnoux-Patrick Tambay.

Michael Schumacher is net als Irvine blij dat de strijd op de racebaan en niet in de rechtszaal wordt beslist. De Duitser speelde vorige week een cruciale rol bij de overwinning van Irvine. Na een afwezigheid van drie maanden wegens een gebroken been bezorgde Schumacher in de rol van knecht Irvine de zege op een presenteerblaadje. Bovendien vormde hij in de slotfase een buffer tussen Irvine en diens rivaal Hakkinen, die in Maleisië derde werd.

Hakkinen had zich volgens zijn manager Keke Rosberg – wereldkampioen in 1982 – mentaal al voorbereid op het voor hem negatieve vonnis. Teambaas Ron Dennis van McLaren-Mercedes was ,,teleurgesteld maar niet verrast'' door de uitspraak. Hij suggereerde dat commerciële motieven daarbij een rol hebben gespeeld. FIA-voorzitter Max Mosley sprak dat zaterdag met klem tegen.

Als het Hof de diskwalificatie van Ferrari niet ongedaan had gemaakt, was Hakkinen al wereldkampioen geweest en zou de laatste race voor spek en bonen zijn gereden, met bijvoorbeeld miljoenen tv-kijkers minder.

HOLLANDSE STEUN: pagina 17