E-news

De berichtgeving over Internet gaat een eigen leven leiden. `E-news' wordt het al genoemd, de verslaggeving over de zakelijke, sociale en juridische aspecten van de digitale snelweg. Geen internationaal tijdschrift besteedde er geen omslagverhaal aan. ,,Internet verkoopt beter dan seks of misdaad'', verklaarde de hoofdredacteur van Fortune in de International Herald Tribune tevreden. Zijn coverstory `Dot.com Fever' was het best verkochte nummer ooit. Internet-artikelen verenigen een aantal aspecten die tot de verbeelding spreken: snelle rijkdom, nieuwe technologie, moderne creativiteit en de heraldiek van het als kleine jongen bevechten van de grootmachten. Journalisten geloven erin. De schaduwzijden – de mislukkingen, de trivialiteit en de enorme financiële offers die bedrijven zich getroosten om `erbij te zijn' – blijven onderbelicht. ,,Journalisten maken de fout dat ze uitgaan van hun eigen werk'', zegt Clifford Stroll, auteur van `Silicon Snake Oil'. ,,Internet vergemakkelijkt hun dagelijks werk, maar dat hoeft nog niet te gelden voor vertegenwoordigers, architecten, taxichauffeurs en bloemisten.''

Dit is een fragment van `De Draad', de dagelijkse column van Tom Rooduijn op www.nrc.nl