Ode aan de grillige kindergeest

Zich verplaatsen in hoe kinderen doen en denken, daar zijn de acht medewerkers van het multimediabedrijf IJsfontein erg goed in. Van Duitsland tot Japan spelen kinderen met hun educatieve cd-rom Meesters van Macht dat hen de basisprincipes van de natuurkunde bijbrengt. Het spel werd deze week onderscheiden met de Learning Award voor interactieve media van de British Academy of Film and Television Arts (BAFTA).

IJsfontein gruwt van het standaardaanbod aan computerspellen en educatieve software waarbij kinderen alleen leren om te klikken met de muis. Het bedrijf stelt hogere eisen aan de creativiteit en de vindingrijkheid. De virtuele omgevingen die IJsfontein bouwt lijken meer op een spannend sprookjesbos dan op een zoetsappig klaslokaal of kale techno-omgeving, zoals je vaak ziet in kindersoftware. De muis is geen simpel klikinstrument, maar een manier om natuurlijke bewegingen als lopen, gooien en tillen na te bootsen.

IJsfonteins jongste productie is Typotoons, een interactief letterspel voor kinderen op Internet en televisie. Het tv-programma wordt sinds vorige week elke zondagochtend door de VPRO uitgezonden. Het is voor het eerst dat IJsfontein iets voor de tv doet. ,,Het concept van Typotoons is heel simpel, maar het viel niet mee om het aan producenten uit te leggen'', vertelt Jan Willem Huisman van IJsfontein. Uiteindelijk vonden ze de VPRO bereid het programma te maken. De afdeling Interactive media van de NOB, het facilitaire bedrijf voor de omroepen, verzorgt de animaties.

Elke zondag tussen 11 en 12 uur wordt het Typospel gespeeld op Internet. Kinderen die inloggen op de website van de VPRO krijgen een letter toegewezen. Al chattend moeten ze met andere spelers een woord vormen. Elke week speelt er ook een kinderboekenschrijver mee (zondag is dat Ted van Lieshout), die een verhaal vertelt. Als de schrijver vast zit in zijn verhaal, moeten de kinderen een woord maken waarmee hij verder kan. Spelers wier woord wordt gekozen door de schrijver, krijgen punten. De vier met de meeste punten mogen de volgende week op televisie een computerspel spelen.In het spel zijn ze de letters Q, X, Y en Z en moeten ze ,,met scherpe blik en muisvaste turbohanden'' moeilijke capriolen uithalen om de letters bijvoorbeeld in een inktpot te laten springen en om te voorkomen dat ze uitgegumd worden.

Het programma begint elke week met een animatie die is gemaakt van tekeningen die kinderen via de website insturen. Aan de hand hiervan, en met woorden die op de website zijn gevormd, vertelt de schrijver van de week een spannend verhaal. Het is adembenemende televisie. Je ziet in de tekeningen en woorden de grillige fantasie van kinderen aan het werk en het mastermind van een auteur die er één verhaal van maakt.