De Japanse Consumentenbond heeft in 1996 twee miljoen handtekeningen opgehaald om te eisen dat op alle voedselproducten het gebruik van genetisch gemanipuleerde gewassen zou worden vermeld. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse Consumentenbond. Die gaf in 1996 een positief advies tot toelating van genetisch gemanipuleerde sojabonen; toestemming tot niet etikettering van de grondstoffen hiervan en liet zonder enige vorm van protest een stafmedewerker verleiden door de Amerikaanse chemiereus Monsanto om de genetisch gemanipuleerde sojaboon zo geruisloos mogelijk op de Nederlandse markt te brengen. Dit alles onder het toeziend oog van de voorzitter van de Consumentenbond.
In Japan voert de regering openlijk een veiligheidspropaganda. In Nederland heet het `Zuivere Voeding' wat onmiddellijk geruststellende associaties oproept met veiligheid en gezondheid. In Japan is het een zaak van de regering. In Nederland is het een kwestie van een p(k)oldermodel waarin overleg en samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zoals de Consumentenbond troef zijn.