VendexKBB koopt filialen Marktkauf

VendexKBB, Nederlands grootste detailhandelsconcern, neemt negen grote Marktkauf doe-het-zelf-winkels over van het Duitse AVA. Dat heeft VendexKBB gisteren bekendgemaakt.

Samen met drie vestigingen in aanbouw zorgen de overgenomen winkels naar schatting voor 150 miljoen gulden extra omzet. Na de verbouwing tot Praxis moeten de overgenomen winkels volgens analisten makkelijk 250 miljoen gulden kunnen omzetten. VendexKBB verwacht dat de acquisitie pas in 2001 zal bijdragen aan de winst per aandeel.

Eerder deze week deed VendexKBB ook al een grote aankoop in de vorm van 38 winkels van Modern Electronics met samen 250 miljoen gulden omzet. Deze aankoop draagt meteen bij aan de winstgroei.

Met de 41 Valkenburg-winkels van VendexKBB, die worden omgedoopt tot Modern Electronics, en de eigen Dixons- en ElectricCity-vestigingen, beschikt VendexKBB nu over bijna driehonderd elektronicawinkels. Daar komen dit jaar nog tien winkels bij onder de naam Dixtone, een formule in communicatie (telefoons en dergelijke), die binnen enkele jaren moet uitgroeien tot honderd vestigingen.

Marktkauf en Modern zijn de eerste overnames van VendexKBB (omzet 9 miljard gulden) sinds Vendex en het Bijenkorf-concern deze zomer de fusie afrondden die volgens hun bestuurders vooral nodig was om zich te kunnen weren tegen `grote Europese concurrenten met plannen in Nederland'. Met de verkoop van de Marktkauf-winkels, die nog steeds miljoenen verlies maken, laat het Duits AVA (omzet 11 miljard gulden) blijken dat het geen toekomst meer ziet in Nederland.

VendexKBB en het Duitse AVA gaan daarnaast hun inkoop voor de doe-het-zelf-winkels bundelen. VendexKBB behaalt in Nederland met zo'n tweehonderd Praxis- en Formido-winkels een omzet van ruim 1,6 miljard gulden. Marktkauf heeft in Duitsland een omzet van 2,6 miljard gulden. Samen moeten zij lagere prijzen kunnen bedingen bij leveranciers.

De Nederlandse Martkauf-vestigingen zijn 10.000 tot 15.000 vierkante meter groot en worden verbouwd tot een Praxis Megastore, waarvan er nu drie zijn. VendexKBB is in Nederland de nummer twee in doe-het-zelf achter de Gamma-groep, deels eigendom van NBM-Amstelland.

Buitenlandse detailhandelsconcerns, met uitzondering van Hennes & Mauritz en Ikea, hebben het de laatste jaren niet makkelijk in Nederland. Marktkauf is dit jaar al het tweede Duitse bedrijf dat zich terugtrekt uit Nederland. In juli maakte Tengelmann bekend dat het zijn Nederlandse A&P-supermarkten (omzet 1,7 miljard gulden) wil verkopen. Vorig jaar mislukte het Nederlandse avontuur (kosten naar schatting 40 miljoen gulden) van het Britse Argos, een directe concurrent van Vendex-dochter Kijkshop.