Audi wilde kunst in vitrine van Stedelijk

Audi wilde voornamelijk kunst tonen in de vitrine van de nieuwe, door het autobedrijf gesponsorde vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam. In een vertrouwelijke brief aan raadsleden spreekt het bedrijf tegen dat het een `autoshowroom' van het museum wil maken.

In het ontwerp van de Portugese architect Siza van de nieuwe museumvleugel aan de Van Baerlestraat is een glaswand opgenomen. Drievijfde van die wand is bestemd voor de museumbrasserie, en de rest is een ruime vitrine, waar het museum aandacht kan vestigen op de exposities. Audi wil niet alleen de bouw voor de nieuwe vleugel sponsoren voor tien miljoen, maar ook tien jaar lang het tentoonstellingsprogramma van de museumdirectie ondersteunen met jaarlijks een ton. Die door Audi gesponsorde exposities wilde het bedrijf graag in de vitrine gepresenteerd zien. Soms kan er, als dat in een installatie of tentoonstelling van pas komt, ook tijdelijk een auto in de vitrine staan: `maar het grootste deel van de tijd staat er geen auto', aldus Audi, in de vertrouwelijke brief van vorige week, die door deze krant is ingezien. Audi schrijft geen behoefte aan een autoshowroom te hebben: `Wij hebben honderd showrooms in het land en die voldoen', aldus de brief.

De brief heeft geen effect gehad, want de gemeenteraad bleef woensdag in meerderheid tegen de sponsorplannen van Audi. De Amsterdamse wethouder van Cultuur, S. Bruines (D66), heeft daarom het plan teruggetrokken en gaat opnieuw met Audi en het Stedelijk praten over een aangepaste vorm van sponsoring.

Vooral de PvdA is tegen de huidige sponsoringplannen. PvdA-raadslid S. Piersma zei vorige week dat het hele sponsoringidee, waarbij een bedrijf de nieuwbouw voor een museum financiert, uit den boze is, omdat de commercie dan greep op het tentoonstellingsprogramma krijgt. De enige acceptabele vorm van sponsoring voor een museum is, volgens Piersma, als een bedrijf het vaststaande museumprogramma financieel ondersteunt. Museumdirecteur Fuchs had, wat Piersma betreft, nooit de opdracht mogen krijgen om voor de nieuwbouw een sponsor te zoeken. Het Stedelijk moet, aldus de PvdA'er, maar wachten tot de gemeente genoeg geld heeft voor een nieuwe vleugel. De Amsterdamse raad praat al tien jaar over uitbreidingsplannen van het Stedelijk.

Volgens museumwoordvoerder P. Mosterd is er geen sprake van dat de onafhankelijkheid van de museumdirectie wordt aangetast in het contract met Audi. Het autobedrijf heeft laten weten nog steeds bereid te zijn over een aangepaste vorm van sponsoring te praten.

Audi en Stedelijk: pagina 22