`Waar wordt het aandeel Young Dynamic verhandeld?'

Zo'n 25.000 jongeren, kinderen soms nog, beleggen in een speciaal beleggingsfonds. Een aantal van hen kreeg gisteren onderricht op de optiebeurs.

,,Als al die honderden aandelen op de televisie te zien zijn, dan moeten jullie wel heel veel tv-toestellen hebben!'', zegt Erik-Jan de Meere (10). Met grote ogen volgt hij de `basislezing opties' van Tjerk de Jong, marketingmedewerker bij de Amsterdamse AEX Optiebeurs. Call- en putopties, evenwicht op de markt, kopers en schrijvers, Erik-Jan vindt het reuze interessant.

Naast hem zit Jelle Aalbers (10), een hoogbegaafde jongen volgens zijn vader. Hij stelt ingewikkelde vragen, waarmee hij verwarring zaait onder zijn leeftijdgenootjes. Ze weten nog lang niet alles van beleggen, maar spannend vinden ze het allemaal. Veertig van hen waren gistermiddag bijeen in de Mercuriuszaal.

De jongeren, kinderen soms nog, zijn aandeelhouders van het beleggingsfonds Young Dynamic Fund (YDF). Het fonds is negen maanden oud en telt zo'n 25.000 aandeelhouders. Het is een van de eerste beleggingsfondsen voor jongeren in Europa. In Nederland heeft ook De Postbank een fonds voor jongeren. In februari van dit jaar lanceerde de bank het Easy Blue Beleggersfonds, bedoeld voor kinderen tussen 12 en 18 jaar. De kinderen vinden het fonds van de Postbank te saai: geen leuke activiteiten. Productmanager Fabiana van der Heyden: ,,Het moet niet alleen om geld gaan, de kinderen moeten ook leren wat beleggen is en sparen voor hun toekomst.''

Het beleggen wordt de jongeren bijgebracht met een magazine, een computerspel, een website en uitstapjes.

De meeste kinderen hebben het beleggen afgekeken van hun ouders. Sparen lijkt uit, beleggen is in. ,,Het is niet meer weg te denken uit deze maatschappij'', zeggen Linda (18) en Annemieke (16) van den Berg. De zusjes uit Nijenveen beleggen ,,zeker al vijf of zes jaar'' en vinden dat de normaalste zaak van de wereld. Hun vader heeft hen aangestoken met het `virus'. Enigszins beschaamd geven ze toe dat ze bijna elke dag RTL Business Update bekijken om de ontwikkelingen op de markten en in het internationale bedrijfsleven goed bij te houden. Ook Erik-Jan en Jelle willen goed op de hoogte blijven. Zij zeggen daarom regelmatig de beurspagina's in de krant te lezen.

De kinderen vinden hun hobby heel gewoon, hun omgeving is vaak behoudender. Linda: ,,Het zijn allemaal vooroordelen. Vrienden roepen bijvoorbeeld dat het gevaarlijk is en je al je geld kwijt kan raken.'' Erik-Jan heeft het nog nooit aan zijn vrienden verteld. ,,Het is geheim'', zegt hij verlegen. Ze weten nog niet wat ze met de opbrengst willen doen. ,,Sparen voor later'' zeggen ze. Linda en Annemieke zijn tevreden. Na een aantal maanden laat het fonds een rendement van 41 procent zien.

Na de lezing volgt de praktijk. Erik-Jan staat met zijn neus gedrukt tegen een glazen deur: De optiebeurs in vol bedrijf. ,,Het lijkt wel een voetbalwedstrijd!'', roept hij opgetogen. Eindelijk mogen ze ar binnen. Enkele seconden later hangen de kinderen en pubers over de balustrade, nauwlettend de `marketmakers' en `floorbrokers' volgend.

Erik-Jan stapt vastbesloten op AEX-medewerker De Jong af. De Jong moet bukken om de kleine Erik-Jan te verstaan. ,,Waar wordt mijn aandeel verhandeld?'' wil Erik-Jan weten. De Jong wijst naar de ruimte achter het glas,het effectenkantoor. Maar daar mag Erik-Jan niet naar binnen.

De Jong verbaast zich over zoveel interesse. ,,Meestal komen jongeren onder begeleiding van hun leraar economie. Maar die zijn niet echt geïnteresseerd, het is meer een uitstapje voor de leraar.'' Robeco-medewerker Van der Heyden is vooral verbaasd over de assertiviteit van de jonge beleggers. Zo vroeg ze Jelle: ,,Zeg, heb je onze website wel eens bekeken?'' Waarop Jelle antwoordde: ,,Heb je míjn website wel eens bezocht?''