Een transparant slipje voor stieren

`Smaakvol, volhardend, materialistisch, gemakzuchtig, trouw, artistiek en koppig'. Dat is mijn karakterprofiel, want ik ben stier. Dus draag ik lingerie die verleidelijk is, maar toch eenvoudig, transparant en met `soft support'. Althans, als ik het `bodyfashion profiel' zou volgen dat aan stieren werd uitgereikt tijdens de Nacht van de Lingerie afgelopen maandag, de feestelijke vooraankondiging van de Week van de Lingerie. En natuurlijk bevat al het ondergoed Lycra Soft, want dat stond in de Nacht hoog op de promotie-agenda. Mijn ondergarderobe moet drastisch in de revisie, begrijp ik.

Astrologie en lingerie is het thema van de Week van de Lingerie die zaterdag officieel begint. De stichting Bodyfashion Promotion heeft astrologe Marianne van der Wilk ingehuurd om de nieuwe onder- en nachtmode voor het jaar 2000 te promoten. Volgens Van der Wilk hebben astrologie en lingerie wel degelijk met elkaar te maken, ook al is dat niet voor iedereen direct duidelijk. ,,Het sterrenbeeld bepaalt je karakter en dat is van invloed op de keuzes die je maakt. Dat geldt zeker voor lingerie, omdat die zo dicht op het lichaam wordt gedragen.'' Zo denkt een aardeteken als stier wel na over haar aankopen, maar wil daar toch niet te veel tijd aan besteden. ,,Dus kiest zij voor `basic' lingerie die lang meegaat en best wat mag kosten.''

Of de consument nu wel of niet beïnvloed wordt door zijn horoscoop, feit is dat er in Nederland steeds meer geld wordt uitgegeven aan zogenoemde bodyfashion of bodywear. In 1999 is er tot de zomer 700 miljoen gulden aan onder-, nacht-, been- en badmode besteed, 7,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau GfK. Vooral de verkoop van beha's en nachtkleding steeg aanmerkelijk, met meer dan 10 procent. De mooie zomer bleek van invloed op het koopgedrag, aldus Bodyfashion Promotion. Behalve dat er meer badmode werd verkocht, steeg de vraag naar rioslips en strings bij vrouwen (van 11 procent van de totale vraag vorig jaar naar 25 procent dit jaar) en kochten mannen meer sportslips in plaats van heupslips. Alhoewel er minder mannen ondermode kopen, bleef het gemiddelde bedrag dat zij besteden hetzelfde omdat er duurder herenondergoed werd gekocht. Opmerkelijk is dat mannen die zelf hun ondergoed kopen een kwart meer uitgeven dan als hun vrouwen dat voor hen doen.

Wat betreft de trends is er niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. De beugelbeha is nog steeds de meest populaire bh, de gebruikte stoffen zijn zacht en elastisch en in bijna alle producten is lycra verwerkt. Transparante stoffen en dubbele lagen bepalen zowel het boven- als ondermodebeeld. En heren hullen zich steeds vaker in glanzende materialen.

Volgens trendwatcher Annemarie Commandeur, in dienst bij Dupont Lycra, zit de vernieuwing in de lingerie niet in de belijningen, maar in de stoffen. De consument koopt lingerie in eerste instantie op het oog, maar het draagcomfort wordt steeds belangrijker gevonden. Omdat het direct op het lichaam zit ,,is bodywear een tweede huid geworden.'' Dus zijn de stoffen dun en ademend, bewegen ze mee en corrigeren ze onzichtbaar. Dat laatste is nodig door de vele strakke, gladde truitjes en topjes die het modebeeld bepalen. Volgens Commandeur is ,,de mode op het lijf gekomen. Ondermode moet wel corrigerend zijn, maar het mag niet gezien worden.'' Zo hebben beha's verborgen cups met een gladde bovenkant, met beugels die niet zichtbaar zijn. Dit betekent overigens niet dat kant uit het assortiment verdwenen is. Maar het zijn ,,meer de snoepjes in de markt. Vrouwen dragen het meer als accessoire, onder transparante kleding bijvoorbeeld'', aldus Commandeur.

Een noviteit is de Santoni-machine, die zeer binnenkort ook door Nederlandse fabrikanten in gebruik wordt genomen. Deze machine kan alle verschillende soorten garens bij elkaar voegen en deze rondbreien in alle mogelijke patronen. Zo worden geheel naadloze slipjes, beha's, body's en (onder)jurkjes geproduceerd. Alles staat tenslotte in het teken van comfort. Nieuw is ook de waterbeha, die onder andere geïntroduceerd wordt door het merk After Eden. De zogeheten H20 beha is een met gel gevulde beha die zich naar het lichaam van de draagster voegt en haar een hele cupmaat meer geeft.

Week van de Lingerie, van 23 t/m 30 okt. Bij een aankoopbedrag van meer dan ƒ50 is de Lingerie Agenda 2000 gratis. De Franse ontwerpster Chantal Thomass signeert de Agenda op za 23 okt van 14-15u in de Amsterdamse Bijenkorf.