Verbod op vaste prijs tijdschriften

Winkels mogen vanaf 1 juli volgend jaar zelf de prijs bepalen bij de losse verkoop van tijdschriften en buitenlandse kranten. De huidige prijsafspraken tussen uitgevers en winkels worden verboden.

De tijdschriftuitgevers hadden de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gevraagd om ontheffing op het in principe algemeen geldende verbod op prijsafspraken. Maar de NMa, die toeziet op de concurrentie in Nederland, vindt de mogelijke voordelen van prijsafspraken, zoals aangedragen door de uitgevers, niet opwegen tegen nadelen, zoals belemmering van de vrije concurrentie. Dat heeft de NMa gisteren bekendgemaakt.

,,Een prachtig bericht'', zegt Dirk van den Broek junior van de gelijknamige supermarktketen. ,,De betutteling is voorbij.'' Hij heeft een hekel aan ,,opdrukprijzen'' en gaat volgend jaar zeker proberen de prijzen van tijdschriften permanent omlaag te krijgen. ,,Nu is het wachten nog op de dagbladen en de boeken.''

Voor met tijdschriften vergelijkbare producten als Nederlandse kranten en Nederlandse boeken zijn nog wel prijsafspraken toegestaan. Daarvoor zijn tijdelijke ontheffingen verleend door het ministerie van Economische Zaken, voor kranten tot 1 januari 2003 en voor boeken tot 1 januari 2005. Omdat het ministerie geen uitzondering had gemaakt voor tijdschriften, moesten de uitgevers daarvoor naar de vorig jaar opgerichte NMa. ,,Voor kranten en boeken is destijds een politieke afweging gemaakt'', zegt een woordvoerster van de NMa.

Bij het Nederlandse Uitgeversverbond (NUV) zijn 65 uitgevers aangesloten met een gezamenlijke omzet van ruim 2 miljard gulden, ofwel zo'n 90 procent van de totale markt in Nederland. Van hun omzet wordt 600 miljoen gulden behaald in de losse verkoop. Het verbond wil de `verticale prijsbinding' handhaven om de huidige fijnmazige distributie in stand te houden. Het verbond vreest dat kleine kiosken zullen sneuvelen als grote winkelketens met prijzen gaan stunten.

Bruna, een van de grootste verkopers van tijdschriften in Nederland, zegt te willen blijven samenwerken met de uitgevers. ,,Wij zijn geen prijsvechter, maar een tijdschriftspecialist'', zegt een woordvoerder. Hij verwacht dan ook geen algemene prijsdaling. ,,Onze aanbiedingen vallen onder bepaalde thema's en gaan altijd in samenwerking met de uitgevers. Dat blijven we zo doen.''

Volgens Dirk van den Broek was de markt overigens al aardig in beweging. ,,We hebben de Privé en de Story al eens in de aanbieding gehad voor 1,50 gulden. Dat was in overleg met de uitgevers. En we doen ook wel eens wat met de dagbladen, het Algemeen Dagblad of de Telegraaf voor 1 gulden. We willen gewoon met alle producten hetzelfde kunnen doen als met een blik doperwtjes.''