Schreiner lijft Air Holland in

Chartermaatschappij Air Holland blijft in Nederlandse handen en wordt overgenomen door de Schreiner Luchtvaart Groep. Het in Hoofddorp gevestigde Schreiner (500 miljoen omzet, 600 werknemers) heeft daarmee een aantal belangrijke concurrenten afgeschud. Ook de Britse chartermaatschappij Easyjet, alsmede de touroperators Thomson Travel uit Groot-Brittanië en TUI uit Duitsland, hadden belangstelling voor Air Holland.

De toezegging van Schreiner om de charteractiviteiten van Air Holland voort te zetten heeft een doorslaggevende rol gespeeld bij de verkoop. Directie-voorzitter Jan Röben van Schreiner noemt Air Holland een aankoop die nauw aansluit bij de activiteiten van de Schreiner Groep. De nieuwe eigenaar wil zich bij Air Holland de komende tijd vooral richten op het verstevigen van de band met de touroperators en het verbeteren van de balans en winstgevendheid. Röben voorziet geen ingrijpende wijzigingen bij Air Holland, hetgeen vooral bij de vakbonden in goede aarde is gevallen.

Schreiner heeft in 1998 al eens een poging gedaan om Air Holland in te lijven toen een aandelenbelang van 70 procent in de chartermaatschappij beschikbaar kwam. Die aandelen gingen toen naar investeerders (waaronder touroperator Sudtours), het personeel en het management van Air Holland. Schreiner neemt nu alle aandelen van het bedrijf over. Wellicht houdt alleen Sudtours nog een klein belang in Air Holland.

Air Holland heeft een omzet van 230 miljoen gulden en heeft op de Nederlandse chartermarkt naast Transavia en Martinair (beide behorend tot KLM) een marktaandeel van 25 à 30 procent. Air Holland heeft een vloot van vier Boeings 757 en drie Boeings 737.

KLM wil nog steeds het 50-procentsaandeel van Nedlloyd in Martinair overnemen. De transactie werd dit voorjaar door de Europese Commissie geblokkeerd omdat KLM in dat geval een te dominante positie op de chartermarkt in Nederland dreigde te krijgen. Met Air Holland als tegenhanger op de Nederlandse chartermarkt ontstaat volgens betrokkenen een andere situatie, zodat KLM nu wellicht alsnog toestemming kan krijgen.