Einde gratis museumkaart bij bank en NS

De Rabobank en de Nederlandse Spoorwegen stoppen met de gratis museumjaarkaart. De ruim vijf miljoen mensen die daar nu gebruik van maken, krijgen in plaats daarvan een kaart die 50 procent korting biedt.

Door de huidige overeenkomst is de Stichting Museumjaarkaart (SMJK), die de gewone jaarkaarten uitgeeft, in financiële problemen geraakt. Het verstrekken van kaarten door Rabobank en NS heeft ervoor gezorgd dat de verkoop van de gewone jaarkaarten is gedaald van 260.000 naar 120.000.

Sinds 1997 krijgen houders van een OV- en NS-jaarkaart, een jaarttrajectkaart en een doorlopende voordeelurenkaart een gratis museumjaarkaart bij hun abonnement. De stichting ging uit van een half museumbezoek per jaar, maar dat bleek een misrekening. Woordvoerder C. Keijzer: ,,Treinreizigers zijn hoger opgeleid en besteden meer tijd en geld aan cultuur.'' De NS-kaarthouders (dit jaar 800.000) bleken jaarlijks twee keer het museum te bezoeken. Voor elk bezoek van een kaarthouder betaalt de SMJK 55 procent van de toegangsprijs aan het betreffende museum. Dat was niet meer haalbaar, omdat de stichting van de NS een vergoeding per kaart kreeg, en niet per bezoek, zegt de woordvoerder. ,,Elk jaar zaten we met angst en beven te kijken of het aantal bezoekers niet nog meer zou stijgen. Dat is natuurlijk een krankzinnige situatie.'' De NS stemde erin toe dat het contract voortijdig werd opengebroken. Vanaf januari 2001 krijgen de NS-kaarthouders een kortingskaart van vijftig procent.

De overeenkomst van de stichting met de Rabobank stamt uit 1991, toen de bank begon om houders van een europas te lokken met een gratis museumjaarkaart. ,,De gemiddelde Rabobank-klant ging voor die tijd niet of nauwelijks naar het museum'', aldus Keijzer. ,,Bij de europashouders, inmiddels 4,2 miljoen mensen, steeg dat tot een derde bezoek per jaar. Voor ons leverde de samenwerking enkel voordelen op, omdat we nieuwe groepen naar het museum haalden, maar voor de bank was het niet interessant meer. Die betaalde jaarlijks 1,5 miljoen museumbezoeken zonder zich daarbij te kunnen profileren.'' De bank wil nu meer zichtbaar worden als sponsor van het nationale culturele leven, en zal miljoenen investeren in promotie-activiteiten rond de Nederlandse musea. Europashouders krijgen vanaf 1 januari 2000 de kortingskaart.