Cinekid biedt hoge kwaliteit

Hoewel de voornaamste Gouden Kalveren van het afgelopen Nederlands Filmfestival werden uitgereikt aan jeugdproducties en een puberfilm, kon programmeur Harry Peters van Cinekid dit jaar geen Nederlandse kinderfilm vinden om zijn competitieprogramma te versterken. Het jeugdfestival voor film, televisie en nieuwe media dat vorig jaar nog opende met Madelief: Krassen in het tafelblad, moet het dit jaar doen met een sneak preview van Kruimeltje van Maria Peters, die aan de hand van videofragmenten zal uitleggen hoe een film tot stand komt. Of de successen van Madelief en Abeltje een doorbraak voor de Nederlandse kinderfilm hebben betekend, zal zich de komende jaren moeten bewijzen. Wie de hoge kwaliteit van de films in competitie beschouwt - als vanouds veel Scandinavische, Iraanse, Belgische, maar ook een enkele Servische en Russische - zal moeten constateren dat de lat in Nederland nog best een paar streepjes hoger kan. De animatiefilm Kirikou en de heks (Michel Ocelot, vanaf 5 jaar), de ontnuchterende coming-of-age-film Rosie (Patrice Toye, vanaf 12 jaar) en het lyrische Sterren bewegen (Torun Lian, vanaf 10 jaar) kunnen zich meten met welke bioscoopfilm ook. En het fantasievolle De bal (Dany Deprez, vanaf 8 jaar), de vertederende tekenfilm Cirkelientje (Jannik Hastrup, vanaf 4 jaar), openingsfilm Tsatsiki (Ella Lemhagen, vanaf 6 jaar) en Tommie en de lynx (Raimo O. Niemi, vanaf 8 jaar) behoren tot de top van de kinderfilmproductie van de afgelopen jaren.

Niets wat in een kinderleven kan gebeuren is vreemd aan deze films. Gebroken gezinnen, crimineel gedrag, ziekte en dood horen net zo bij het leven als eerste liefdes, fantasievriendjes, dierenliefde en kinderidealisme. Het zijn zelfs vaak thema's die geruisloos in elkaar overgaan. Want maken filosofisch ingestelde vriendjes het niet juist makkelijker om de dood van je broertje te verwerken (Sterren bewegen), wordt de band tussen vader en zoon niet versterkt door het feit dat ze samen proberen de lynx weer in het wild terug te zetten (Tommie en de lynx) en vindt ontwortelde Rosie in de gelijknamige film niet via de fantasie haar greep op de realiteit terug?

Een dergelijke opvatting over jeugdfilms vereist volwassen makers die een bredere kijk op kinderen hebben dan alleen maar hun eigen sentimentele en nostalgische verlangens. En tegelijkertijd moeten ze voldoende onaangepaste fantasie hebben om elk kind de kans te geven zich als Kees de jongen een uitweg over kleine en grotere obstakels heen te laten dromen.

Nog voor het instituut voor beeldcultuur er staat heeft Cinekid de afgelopen jaren z'n grenzen al langzaamaan opgerekt naar het domein van televisie en nieuwe media. Het is al vaker geconstateerd: kinderen interpreteren de verschillende uitingen van film en filmische media multilineair. Een inventarisatie van de nieuwste spelletjes, cd-roms en televisieprogramma's die zich op het grensgebied van internet en tv bewegen (zoals het VPRO kinderprogramma TypoToons) moet ook hun ouders daarvan overtuigen.

Cinekid. Film-, televisie- en nieuwe mediafestival voor de jeugd van 4 tot 16 jaar. Van 23 t/m 31 oktober in: De Balie en Pathé City, Amsterdam. Inl (020) 42 72 127 en op 31 lokaties in Nederland. Website www.cinekid.nl