Overname kranten stuit op verzet NMa

De voorgenomen overname van de vijf dagbladen van uitgever VNU in Zuid- en Oost-Nederland door Wegener Arcade stuit op verzet van de kartelautoriteiten. Wegener krijgt door de aankoop in sommige regio's een monopoliepositie. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de onafhankelijke toezichthouder die de concurrentieverhoudingen bewaakt, gaat onderzoeken of Wegener na de overname niet te sterk wordt, vooral rond Arnhem/Nijmegen, Zeeuws Vlaanderen en Twente. Dat heeft de NMa gisteren bekendgemaakt. Uiteindelijk kan de toezichthouder de overname verbieden.

Wegener bereikte in september overeenstemming met concurrent VNU over de overname van vijf regionale dagbladen, waaronder De Gelderlander en Dagblad de Limburger. Wegener heeft zelf veertien krantentitels, bijvoorbeeld de Arnhemse Courant, de Twentsche Courant Tubantia en de PZC (Middelburg).

In regio's waar de verspreidingsgebieden van de Wegenerkranten en die van VNU elkaar overlappen krijgt Wegener na de overname een marktaandeel dat tegen de honderd procent loopt. ,,Ook als de concurrentie door landelijke dagbladen erbij wordt betrokken, is er in deze gebieden sprake van marktaandelen rond de zeventig procent of hoger'', aldus de NMa.

Na de overname van de VNU-kranten door Wegener blijven er drie grote dagbladuitgevers over, die elk ongeveer een derde van de lezersmarkt bedienen. Naast Wegener zijn dat PCM (onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad) en De Telegraaf Holding. In een poging die drie in evenwicht te houden heeft Wegener bij de overname van de VNU-titels direct aangekondigd Dagblad de Limburger te zullen doorverkopen aan De Telegraaf. De NMa houdt bij de beoordeling van de overname echter ook rekening met regionale marktaandelen.

Wegener Arcade stelt in een reactie te betreuren dat de overname vertraging oploopt. De uitgever noemt de inlijving van de VNU-bladen ,,onvermijdelijk'' gezien de concentratietendens van de afgelopen jaren. Volgens Wegener is schaalgrootte nodig om de concurrentie met de landelijke dagbladen aan te kunnen. ,,Voor lezers en adverteerders zullen sterkere en betere producten ontstaan.''