`Oorlog' Angelsaksische pers op Duitse bodem

Angelsaksische uitgevers hebben Duitsland ontdekt. Duitsers lezen dagelijks 31 miljoen kranten. Ook als economisch centrum wordt het land steeds interessanter. Een oplaaiende krantenoorlog.

De Duitse economische reus wordt `sexy' bij Amerikanen en Britten. Werd de overzeese belangstelling in de jaren voor de Duitse hereniging vooral gedomineerd door thema's van het verleden als nazi's en de Koude Oorlog, de verhuizing van de regering naar Berlijn, de euro en de `opening' van de Duitse beleggingsmarkt hebben Angelsaksische uitgevers een impuls gegeven fors te investeren in het verenigde Duitsland, `the economic powerhouse of Europe'.

Gisteren maakten de uitgevers van de Amerikaanse International Herald Tribune en de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) bekend begin 2000 een engelstalige editie van de FAZ op de markt te brengen. De nieuwe `engelse' FAZ wordt in Frankfurt geproduceerd en zal een bijlage vormen van de International Herald Tribune. In totaal worden zes pagina's gemaakt met nieuws en commentaren uit de FAZ. Ook zullen andere artikelen verschijnen, die gericht zijn op de speciale belangstelling van Amerikanen en Britten in Duitsland.

,,We willen meer kennis over Duitsland verspreiden als economische `machinekamer' van Europa'', zei Michael Getler, uitgever van de International Herald Tribune (eigendom van The New York Times en The Washington Post). Günther Nonnenmacher, uitgever van de FAZ verklaarde, dat de FAZ laat zien dat het `de stem van Duitsland' is in de wereld. De Frankfurter Allgemeine Zeitung, een conservatief-liberale krant, is de grootste kwaliteitskrant van Duitsland met algemeen nieuws en een dagelijks bedrijfskatern. De oplage bedraagt 411.968.

De engelstalige editie van de FAZ zal ook op Internet verschijnen. Ook leggen de FAZ en de International Herald Tribune de laatste hand aan plannen om een Europese en internationale advertentie-alliantie te voltooien. De alliantie tussen de FAZ en de International Herald Tribune heeft alles te maken met de toenemende belangstelling voor de economische en politieke ontwikkelingen in Duitsland. De Euro, privatiseringen en de toenemende Europese integratie leiden ertoe, dat de Duitse markt zich steeds meer opent voor internationale ondernemingen.

Zo zal de Britse uitgever Pearson (Financial Times) begin volgend jaar samen met de Duitse uitgever Gruner + Jahr (Bertelsmann) een duitstalige versie van de Financial Times op de markt brengen.

Volgens Christoph Kees, uitgever van de nieuwe joint-venture Financial Times Deutschland, bestaat er ,,veel meer belangstelling'' voor de economische ontwikkelingen in Duitsland. Volgens hem is dit mede gestimuleerd door de privatisering van de Duitse telecom-gigant Deutsche Telekom in 1997. Daardoor is de interesse voor Duitsland bij veel kleine beleggers sterk gegroeid.

Bovendien is de Duitse markt aantrekkelijk, omdat de Duitsers gretige krantenlezers zijn. Ruim 31 miljoen kranten worden dagelijks verkocht. Bijna 80 procent van de mensen boven de 14 jaar leest dagelijks tenminste één krant.

Duitsland mag op het gebied van concurrentie, fusies en overnemingen een tikkeltje achterlopen in Europa, áls het zover is gaan de ontwikkelingen stormachtig, meent de hoofdredacteur van Financial Times Deutschland.

Ook tal van andere kranten in Duitsland zijn druk doende met grote investeringen in hun economische en Berlijn-pagina's . De Süddeutsche Zeitung uit München en Die Welt uit Hamburg, die samen met de FAZ de markt van kwaliteitskranten domineren, hebben het aantal economische en Berlijn-pagina's de laatste maanden aanzienlijk uitgebreid. De Duitse zakenkrant Handelsblatt heeft deze week een nieuwe lay-out gekregen met veel kleurenfoto's en grafieken. Vooral het Handelsblatt, dat een oplage heeft van 151.568, is beducht voor de duitstalige Financial Times en de engelstalige FAZ.

De Berlijnse krant Der Tagesspiegel plaatst, net als de Telegraaf in Nederland, in het economie-katern commentaren en artikelen uit de prestigieuze Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.

Sommige uitgevers voorspellen een `bloedbad' als gevolg van de verhevigde concurrentie. Maar gezien de verwachte economische groei en de toenemende vraag naar financiële en economische informatie kan er voor ieder genoeg in de ruif zitten. Economische journalisten varen er wel bij. Het grote tekort aan redacteuren, die een balans kunnen lezen, drijft de prijzen op. Volgens een insider bood de duitstalige Financial Times een journalist met een salaris van 120.000 mark onlangs een bedrag van 180.000 mark. ,,Dan blijven collega's niet lang op hun stoel zitten.''