McLaren lijnrecht tegenover Ferrari

Het Formule I-team van McLaren heeft er gisteren bij de internationale autosportfederatie FIA op aangedrongen de diskwalificatie van de Ferrari-coureurs Eddie Irvine en Michael Schumacher niet ongedaan te maken. Het Hof van Beroep van de FIA behandelt vrijdag in Parijs het protest dat Ferrari indiende nadat de uitslagen van winnaar Irvine en nummer twee Schumacher zondag na de Grote Prijs van Maleisië werden geschrapt. Aanleiding voor die straf was dat de afmetingen van luchtgeleidingspanelen aan de zijkant van de auto's in strijd waren met de reglementen van de FIA, al bleef die afwijking beperkt tot tien millimeter.

Ferrari hoopt op een lichtere straf zodat Irvine op 31 oktober met een voorsprong van vier punten aan de laatste race van het seizoen kan beginnen. In dat geval is de kans groot dat hij Ferrari de eerste wereldtitel in twintig jaar bezorgt. Zaterdag doet het beroepscollege van de FIA uitspraak.

McLaren zal ook in Parijs aanwezig zijn als het beroepscollege daar de argumenten van Ferrari aanhoort om de straf ongedaan te maken. McLaren heeft er belang bij dat de straf gehandhaafd blijft. In dat geval prolongeert Mika Hakkinen zijn wereldtitel. ,,Het verweer dat ze geen voordeel hadden van de afwijkende vleugel moet verworpen worden'', aldus een verklaring van McLaren.

McLaren noemde daarvan enkele voorbeelden uit de recente historie. Protesten hielpen bijvoorbeeld niet toen Hakkinen twee jaar geleden in Spa zijn derde plaats kwijtraakte omdat zijn brandstof niet aan de eisen voldeed. ,,Het verweer dat dat geen verbetering opleverde, deed er toen niet toe'', aldus McLaren.

Ferrari wijst er op dat dezelfde luchtgeleiders zijn gebruikt in de vorige race op de Nürburgring. ,,De straf die wij hebben gekregen staat niet in verhouding tot de overtreding'', zei teambaas Jean Todt gisteren na crisisberaad op het hoofdkwartier van Ferrari in Maranello. Op die bijeenkomst had de Fransman, die sinds 1993 aan Ferrari is verbonden, het hoofd diep gebogen. Hij was bereid de suggestie van de Italiaanse pers over te nemen en zijn ontslag in te dienen, maar daar wil Ferrari-president Luca di Montezemolo voorlopig niets van weten. Di Montezemolo wacht de ,,dag des oordeels'' af voordat hij drastische maatregelen neemt.

,,Ik ben de enige die hier verantwoordelijk voor is'', sprak Todt gisteren. Daarmee hield hij zijn technisch directeur, de Brit Ross Brawn, uit de wind. De ironie wil dat Brawn bekend staat als nauwgezet man. Zijn grootste hobby is tuinieren. ,,Zijn heggen knipt hij tot op de millimeter nauwkeurig'', meldde het Duitse blad Sport Auto onlangs. Als Brawn bij Ferrari net zo minutieus te werk was gegaan, had Irvine in Japan als favoriet voor de titel aan de start gestaan. Ferrari werkt nu aan een ,,helder en exact'' dossier om het noodlot te kunnen afwenden.

Flavio Briatore, ex-teambaas bij het team van Benetton, gaf gisteren voor de Italiaanse tv een kijkje in de keiharde wereld van de Formule I. Hij is er van overtuigd dat McLaren Ferrari na de race in Maleisië heeft aangegeven bij de officials. ,,Ik weet zeker dat McLaren alles afwist van die luchtgeleiders. Alle teams hebben hun informanten. In Sepang had McLaren een joker achter de hand en die speelden ze uit nadat Hakkinen achter Irvine en Schumacher was gefinisht. McLaren zou nooit een klacht hebben ingediend als Hakkinen de race had gewonnen, neem dat van mij aan. Zo ging het in mijn tijd bij Benetton ook'', zei Briatore. ,,Als we achter geheimen kwamen, brachten we die op het meest geschikte moment naar buiten.''

Jo Bauer, de technisch gedelegeerde die de wagens van Ferrari keurde, bevestigde vanmorgen in een vraaggesprek met de Duitse krant Münchner Abendzeitung dat hij tips heeft gekregen. Bauer verklaarde dat hij de wagens al langer wilde controleren, omdat Ferrari telkens snel een doek over de bolides gooide. ,,Maar ook van anderen heb ik duidelijke aanwijzingen gekregen'', zei de Duitser.

In Hakkinen heeft Ferrari een verrassende getuige a décharge. Volgens de Fin heeft Irvine zondag verdiend gewonnen, na ,,een eerlijke race''. Hakkinen is er allerminst gelukkig mee dat hij op deze manier zijn wereldtitel prolongeert.