Leger Israel manipuleert de pers

Het Israelische leger manipuleert zowel belangrijke Arabische als Israelische kranten om nieuws op te nemen over het gevaar dat Israel van de zijde van Iran en de fundamentalistisch-shi'itische beweging Hezbollah zou bedreigen. Israels gezaghebbendste krant, Ha'aretz , opent vandaag met een artikel over de manier waarop de eenheid psychologische oorlogsvoering van het leger te werk gaat om het vijandbeeld van Iran te versterken.

Berichten over dreiging van de zijde van Iran en Hezbollah worden door het Israelische leger eerst in Londen en Parijs als informatie uit ,,Westerse inlichtingendiensten'' in handen van Arabische journalisten gespeeld. Uit de publicatie in Ha'aretz blijkt dat ook het in Londen verschijnende Foreign Report, een uitgave van Jane's, door Israel wordt gemanipuleerd. Na publicatie in Al-Watan Al-Arabi van een item over het Iraanse gevaar oefenden officieren zware druk op Israelische journalisten uit om dit bericht ook in hun kranten op te nemen. ,,Het is belangrijk dat je dit bericht publiceert. Ik zeg je dat het betrouwbaar is'', zei een hoge officier tegen een journalist.

Kennelijk dezelfde officier legde Israelische journalisten een bericht voor uit een Libanese krant waarin de elektronische oorlogvoering van Hezbollah tegen Israel in Zuid-Libanon werd geprezen. Op een vraag waarom het Israelische leger daarvan zo nadrukkelijk melding wil maken antwoordde de officier : ,,Zo kunnen we de mensen uitleggen dat we veel geld moeten investeren om onze soldaten in Libanon te beschermen.''

In juli deed Al Watan Al-Arabi aan de hand van ,,een Westers inlichtingenrapport'' gedetailleerd verslag van een bijeenkomst van Hezbollah en de Palestijnse fundamentalistische groepen Hamas en Islamitische Jihad in een luxe villa in Griekenland. Daar zou onder Iraanse supervisie zijn besloten om het vredesproces en de Israelische plannen voor terugtrekking uit Libanon te verstoren. Dit verhaal verscheen enkele dagen later als betrouwbare informatie over gevaarlijke Iraanse plannen tegen Israel in de Israelische pers.

In zijn boek `Op de rand van vrede' doet Itamar Rabinovich, ex-gezant in Washington, uit de doeken hoe de Jerusalem Post werd gemanipuleerd een verhaal te schrijven over een doorbraak in het Israelisch-Syrisch vredesoverleg ten tijde van het Israelisch-Palestijnse overleg in Oslo. De Palestijnse onderhandelaars in Oslo dachten toen ze de krant onder ogen kregen dat Israel eerst met Syrië in zee zou gaan. Volgens Rabinovich droeg dit bij tot versnelling van de Israelisch-Palestijnse onderhandelingen. Israel had ervoor gezorgd dat de Jerusalem Post met spoed de plaats zou bereiken waar Israeliërs en Palestijnen onderhandelden.