Endemol herstelt zich na zwak eerste halfjaar

De nettowinst van Endemol is in het afgelopen boekjaar (dat loopt tot 31 juli 1999) gestegen met 20 procent tot 92,5 miljoen gulden. Daarmee maakte de televisieproducent een teleurstellend eerste halfjaar goed.

Het resultaat uit de normale bedrijfsvoering steeg over het gehele boekjaar met 22,2 procent tot 118,5 miljoen. De omzet groeide het afgelopen jaar echter veel harder, met 32 procent naar 729,3 miljoen. Daardoor nam de winstgevendheid van Endemol af. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet daalde van 13,3 tot 12,3 procent.

Beleggers reageerden vanmorgen enthousiast op het feit dat Endemol haar financiële doelstellingen heeft gehaald. Het aandeel noteerde tegen het middaguur 31,20 euro, een winst van bijna 5 procent.

Bestuursvoorzitter John de Mol herhaalde vanochtend in een toelichting op de resultaten dat hij voor het boekjaar 2000/2001 een omzet van 1,3 miljard gulden en een nettowinst van 120 miljoen verwacht. De Mol refereerde aan de stormachtige bewegingen op de Europese mediamarkt waar spelers als Rupert Murdoch en Leon Kirch aan hun media-imperium bouwen. Endemol ziet dat niet als een gevaar, maar juist als voordeel, zo legde De Mol uit: ,,Al die broadcasters willen zich met content onderscheiden. We zien dus een groei van volumecontracten.''

In alle vijf grote Europese televisiemarkten liet Endemol afgelopen jaar omzetgroei zien van meer dan 20 procent. De bedrijfsresultaten bleven hier en daar wat achter door ,,incidentele factoren'', zoals extra investeringen in de Duitse dramaserie John Sinclair en bijstellingen in Spanje. Boven verwachting steeg de omzet in Nederland waar er met Fox en Net5 nieuwe potentiële klanten bijkwamen met 15 procent tot 364 miljoen gulden.

De groei in de distributie van programma's noemt Endemol ,,spectaculair''. De omzet in dat segment steeg van 33 miljoen naar 119. In die stijging zit de overname van 51 procent van het Duitse Helkon. Dat belang is door een beursgang van het bedrijf inmiddels al weer teruggebracht tot 25 procent.

De Mol maakte vanochtend bekend de televisiehit Big Brother verkocht te hebben aan SBS dat het programma in Scandinavië, België, Zwitserland en mogelijk Hongarije op de buis gaat brengen. Dat is opmerkelijk omdat SBS het controversiële programma in Nederland eerder liet lopen. Ook kondigde Endemol vanochtend een joint-venture met SBS6 aan voor gezamenlijke internet-activiteiten, via een portalsite. Endemol hoopt in 2005 een online-omzet van 100 miljoen euro te genereren. Dat moet gebeuren met spelletjes, communities, chatboxen en infotainment. Als RTL4 niet een nieuwe serie Baantjer af wil nemen, moet dat in de toekomst via internet kunnen.