Ahold weg uit China en Singapore

Ahold heeft zijn verliesgevende supermarkten in de Chinese stad Sjanghai en Singapore verkocht. Op de Aziatische markt blijft het detailhandelsconcern wel actief in Thailand en Maleisië.

Ahold gaat ervan uit dat de aanloopverliezen in Thailand en Maleisië volgend jaar voorbij zijn. De investeringen die echter nodig zijn om de supermarktketens in Sjanghai en Singapore winstgevend te maken wegen volgens het concern niet op tegen het verwachte rendement op de korte termijn. ,,Dat geld besteden we daarom liever in Thailand en Maleisië'', zegt een woordvoerder van Ahold. ,,Of in de Verenigde Staten en Europa.''

De omzet in Sjanghai (90 miljoen gulden) en Singapore (160 miljoen gulden) was beperkt in vergelijking met die in Thailand (600 miljoen) en Maleisië (240 miljoen). De verkoopprijs van de ketens is volgens Ahold ongeveer gelijk aan het bedrag dat het concern heeft geïnvesteerd.

Ahold is in 1996 begonnen in Azië en had hoge verwachtingen. De omzet zou binnen tien jaar moeten groeien tot 10 procent van de concernomzet, maar door de economische en financiële crisis in Zuidoost-Azië liep de groei vertraging op. In 1998 zorgde Azië voor 1,5 procent van de groepsomzet en werd een negatief bedrijfsresultaat van 103 miljoen gulden gerealiseerd.

In Sjanghai, een stad met vijftien miljoen inwoners, zou Ahold honderden supermarkten moeten openen om een zelfde schaalgrootte te bereiken als supermarktdochter Albert Heijn in Nederland heeft. ,,Als je dan rekening houdt met de onzekerheden in China, waar de opkomst van de middenklasse is vertraagd door de economische crisis, hebben we meer vertrouwen in Thailand en Maleisië. Daar zijn we al marktleider'', zegt een woordvoerder. Bovendien droeg Ahold in China alle financiële risico's. ,,De lokale partner is al eens failliet gegaan.''

In Singapore, waar een aantal kleine winkels dicht gaat en zeven grote worden verkocht aan lokale concurrent Dairy Farm International, ondervond Ahold zware concurrentie van aan de overheid gelieerde coöperaties. ,,Goede locaties kostten goud geld'', aldus een woordvoerder. Ook het regionale hoofdkantoor in Singapore zal op termijn worden verplaatst naar Thailand.

Analist Paul Schramm van ABN Amro vindt de verkoop een ,,logische stap''. Ahold begon vroeg in Azië om daar ,,niet als vijfde supermarktketen'' nog locaties te hoeven zoeken. Als de gevolgen van de economische crisis in Azië het nu moeilijk maken een ,,fatsoenlijk'' rendement te behalen is het volgens Schramm de juiste beslissing de activiteiten in China en Singapore te beëindigen. De misgelopen rendementen op de investeringen noemt hij ,,niet significant'' ten opzichte van de omzet en winst van het gehele concern.