Muziek Biënnale in Rotterdam begonnen

De eerste Rotterdamse Muziek Biënnale, georganiseerd rond het 32ste Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours dat voorheen elk jaar plaatsvond, begon zondagmiddag met een concert in het Rotterdams Conservatorium. Alan Thomas, winnaar van het concours in 1997, beet op zijn elektrische gitaar het spits af. Daarbij trok vooral de première van Christopher Fox' meditatieve The Grain of Abstraction de aandacht. Twee werelden in verschillende tempolagen verkennen elkaar: die van de spaarzame gitaar en die van het drukke staccatoveld op de tape, als een typemachine van verre, een grote ademende ruimte suggererend. Meer succes had Vampyr van Tristan Murail, een te gemakkelijkke rockimitatie. Cecily Lock, winnares van de Gaudeamus Prijs voor de beste hedendaagse vertolking op het Prinses Christina Councours 1999, gaf een kort recital, uitmondend in een stevig aangezette en kristalheldere vertolking van Boulez' Douze Notations.

Het boeiendst vond ik Silk Execution van Edward Top, een leerling van Peter-Jan Wagemans, die in de stijl van Rihm vijf trombones clusterkoralen laat spelen, geplaatst tegenover en vermengd met het slagwerk als in de Chinese Opera, ingekleurd door harp, piano en harmonium. Langzame clusters zijn diatonisch uitgewerkt, snelle staccatoclusters chromatisch. Vooral het harmonium mengt goed met de lage blazers, het slagwerk is wat overdone, maar naar het slot toe ontstaat wel degelijk een dwingende lijn in dit ritueel.

Dinsdagavond is meer werk van Top te horen naast composities van Astrid Kruisselbrink, Juan Felipe Waller en Christina Viola Oorebeek: eindexamenlaureaten compositie op het Rotterdams conservatorium.

De Biënnale duurt nog voort tot en met zondag 24 oktober, met dan de finale in De Doelen van het vertolkersconcours met dit jaar een recordaantal van 99 inschrijvingen.

Concert: Opening Rotterdamse Muziek Biënnale. Alan Thomas (gitaar), Cecily Lock (piano) en Ensemble Rotterdams Conservatorium. Gehoord 17/10 Conservatorium Rotterdam.