Italië huilt om millimeters

,,Een wereldtitel verliezen wegens acht millimeter, nadat je er twintig jaar op hebt gewacht, is een tragedie.'' Op het advies van zijn advocaten slikte Luca Di Montezemolo, de president van Ferrari, de rest van wat hij wilde zeggen gistermiddag maar in, om Ferrari's kansen in hoger beroep niet nog kleiner te maken.

Een heleboel vrienden hadden na de overwinning van Irvine en de uitstekende race van Schumacher al naar Di Montezemolo's huis net buiten Bologna gebeld om hem geluk te wensen. In Maranello, de thuisbasis van Ferrari, waren mensen zwaaiend met rode vlaggen de straat op gegaan. Maar na het nieuws van de diskwalificatie begon een nationaal melodrama.

In de journaals, in de bars en tijdens de zondagmiddagwandelingetjes regende het vragen. Wie heeft die fout gemaakt? En vooral: waarom is die nu pas ontdekt en niet bij eerdere controles? ,,Het is alsof je moet opgeheven armen alleen bovenkomt op de Tourmalet en wordt gediskwalifieerd omdat je de verkeerde hoestsiroop hebt gebruikt'', schreef La Repubblica, die vanmorgen opende met het nieuws uit Maleisië. ,,Het is sport: precies tot op het wrede af, rechtvaardig tot op het onrechtvaardige.''

Iedereen in Italië voert technici op die zeggen dat die centimeter verschil niets betekent voor de snelheid van de wagen.

Jean Todt, de teambaas bij Ferrari, heeft iedere suggestie van een bewuste afwijking van de regels boos tegengesproken. De officiële lezing is dat iemand een kleine vergissing heeft gemaakt met enorme gevolgen. Maar waarom is die niet eerder ontdekt? Woordvoerders van Ferrari claimen dat bij zeker vijf eerdere inspecties (drie op de Nürburgring) niets is gezegd over hetzelfde onderdeel. Als er iets over was gezegd voor het begin van de race in Maleisië, hadden de onderdelen veranderd kunnen worden. Door ze pas na de race af te keuren, hebben Irvine en Ferrari de laatste kans verspeeld om de wereldtitel te winnen.

Italianen zijn dol op samenzweringstheorieën, vaak met reden. De suggestie is nu dat `iemand' de inspecteurs heeft ingefluisterd dat ze eens naar de vleugels achter de voorwielen moesten kijken. Het moment is met dodelijke precisie gekozen.