Ingrijpend saneringsplan voor Nissan

De Japanse autoproducent Nissan sluit de komende drie jaar vijf fabrieken en brengt het personeelsbestand met 21.000 werknemers terug. Dat is de kern van een drastisch saneringsplan voor het bedrijf.

Het langverwachte herstructureringsplan komt een half jaar na overname van het verliesgevende Nissan door het Franse Renault. Het plan is opgesteld onder leiding van Carlos Ghosn, afkomstig van Renault. Hij is formeel tweede man van Nissan, maar zwaait binnen het bedrijf feitelijk sinds de zomer de scepter.

,,Nissan is er zeer slecht aan toe", zei Ghosn vandaag bij de bekendmaking van zijn plannen. Het bedrijf verliest al jarenlang marktaandeel, de productie daalt en de schulden zijn veel te hoog.

Ghosn belooft een winst van minimaal 4,5 procent van de omzet te bereiken in 2002. Volgend jaar wil hij al zwarte cijfers schrijven. Daartoe zet Nissan met name het mes in de productie in Japan zelf, waar de kosten internationaal gezien hoog liggen. Van de huidige zeven assemblagefabrieken sluit Nissan er in maart volgend jaar drie. Ook twee fabrieken voor motoren gaan volgend jaar dicht. Verder halveert Nissan het aantal chassistypen tot twaalf.

Als gevolg van de fabriekssluitingen neemt de productiecapaciteit van Nissan af van 2,4 miljoen auto's op jaarbasis naar 1,65 miljoen over drie jaar. De benutting ervan moet toenemen van 53 procent nu naar 77 procent in 2002. Het personeelsbestand van de Nissan-groep daalt tegelijk met 14 procent, van 148.000 naar 127.000.

Gedwongen ontslagen wil Nissan vermijden, mede gezien ,,Japans specifieke werkverhoudingen'', aldus Ghosn met een verwijzing naar het gebruikelijke systeem van levenslange indienstneming. Gevraagd hoe hij de rigoureuze fabriekssluitingen aan het Japanse publiek wil uitleggen, onderstreepte Ghosn dat het herstructureringsplan geen idee van hem alleen is.

Projectteams uit alle geledingen van het bedrijf hebben ideeën aangedragen voor verbetering van Nissans prestaties. Ghosn: ,,Het is het middenkader zèlf dat zegt `We moeten veranderen'. De werknemers van Nissan hebben er genoeg van om eeuwig de strijd met de concurrentie te verliezen.''

Ook Nissans relatie met toeleveranciers gaat op de helling. Het bedrijf is inmiddels begonnen belangen in toeleveranciers af te stoten. Ook nutteloze bezittingen, zoals grond, gaan van de hand. Daarnaast wil Ghosn de uitgaven aan onderdelen in drie jaar met 20 procent terugbrengen. Daartoe zal het aantal toeleveranciers worden gehalveerd.