Hiphop

,,Drum 'n' bass en hiphop hebben veel overeenkomsten. Een open houding tegenover muziek bijvoorbeeld. Hiphop begon met mensen die in hun slaapkamer bezig gingen met muziek maken, omdat ze iets wilden bijdragen, dat was met drum 'n' bass precies zo. Veel rappers verkochten hun platen in het begin door ze in de achterbak van de auto te laden en zelf naar de winkels toe te brengen. Zo ben ik ook begonnen.''

DJ Aphrodite (echte naam: Gavin King) is één van de Britse discjockeys die in Nederland drum 'n' bass (of jungle, zoals het ook wel wordt genoemd) populair hebben gemaakt. Drum 'n' bass kwam voort uit house, maar heeft gevarieerdere, snellere ritmes en opvallende zware bassen. Aphrodite draait toegankelijke, feestelijke drum 'n' bass. Veel van de platen die hij draait heeft hij zelf gemaakt: aanstekelijke, opwindende nummers die een dansvloer uitzinnig kunnen maken. Op het vandaag verschenen titelloze album van Aphrodite staan een paar van zijn bekendste nummers, aangevuld met nieuw werk.

Samen met DJ Mickey Finn richtte Aphrodite het label Urban Takeover op, waarvan onlangs de verzamel-cd g.l.o.b.a.l. TAKEOVER verscheen, met nummers van o.a. Mulder, The Untouchables en Mickey Finn & Aphrodite. Opvallend is hoe groot de invloed van Amerikaanse hiphop-muziek op de Urban Takeover-artiesten is: er zijn veel samples te horen van vooral hiphop-groep Public Enemy. Een samenwerking tussen hiphop- en drum 'n' bass-artiesten ligt voor de hand: remixes van Amerikaanse hiphop-platen door Britse drum 'n' bass-muzikanten lieten al horen hoe goed de fusie kan werken. Aphrodite maakte één van de meest succesvolle remixes: een fantastische jungle-versie van Jungle Brother van The Jungle Brothers.

,,Ik volg hiphop al sinds het begin, nog voor het hiphop genoemd werd, toen het nog electro heette, in 1983. Ik was gek op electro. Het nam je mee naar een andere wereld, van robots. Toen er meer gerapt werd en het meer ging lijken op hiphop zoals we het nu kennen, werd het minder interessant voor mij. Als blanke jongen uit het zuid-oosten van Londen kon ik weinig met teksten van een zwarte man uit een ghetto in New York of Los Angeles.

Ik vind rapnummers goed als ze een verhaal vertellen, zoals Street Justice van The Rake. Maar veel rappers hebben het er voornamelijk over dat ze tonnen geld hebben, mooie vrouwen en een snelle auto. Het gaat voor mij meer om de muziek dan om de teksten.

,,Rap en drum 'n' bass gaan heel goed samen, omdat beide hetzelfde tempo hebben. Nu is het zo dat drum 'n' bass-artiesten remixes maken van hiphop-nummers, maar het zou mooi zijn als er meer raps speciaal voor drum 'n' bass gemaakt worden. Dan kan het heel succesvol zijn. Maar er zal een bekende rapper, zoals Busta Rhymes of Jay-Z, voor nodig zijn om de trend te zetten. Hiphop kan de invloed van drum 'n' bass wel gebruiken, omdat het op het moment heel saaie ritmes heeft.

,,Als discjockey heb ik trucs overgenomen die hiphop-DJ's als Marley Marl hebben bedacht, zoals tegelijk twee exemplaren van dezelfde plaat draaien en daarmee spelen, dan maak je van de draaitafels een instrument. Ik merk wel dat een Amerikaans publiek, dat gewend is aan hiphop, een show van de DJ verwacht, terwijl een Engels of Europees publiek alleen maar naadloos gemixte muziek wil waarop je kunt dansen. In Amerika gaan ze naar mij staan kijken, terwijl ik niet bepaald een opwindende DJ ben om te zien. Ik begreep het eerst niet: er was echt geen klap te zien!''

Aphrodite: Aphrodite. V2 VVR1006952. Urban Takeover-compilatie: g.l.o.b.a.l. Takeover. Urbtake CD1.