DaimlerChrysler kan nog uit luchtvaartfusie

Het Duits-Amerikaanse autoconcern DaimlerChrysler heeft bedongen dat het na drie jaar uit de gefuseerde vliegtuigbouw- en ruimtevaartonderneming EADS kan stappen. DaimlerChrysler kan daartoe besluiten wanneer het zich niet kan verenigen met het beleid van de Franse partner. Dat meldt het Duitse weekblad Der Spiegel in zijn editie van deze week.

De Franse overheid is voor 15 procent aandeelhouder van European Aeronautic, Defence and Space Company (EADS). DaimlerChrysler dekt zich met de ontsnappingsclausule in tegen het risico dat de Franse overheid zich te veel gaat bemoeien met het nieuwe concern.

De Franse minister van Financiën, Dominique Strauss-Kahn, gaf dit weekeinde nog wat voeding aan die vrees toen hij onderstreepte dat er geen plannen zijn om het staatsbelang af te stoten in het vorige week gevormde wapenconcern. Hij zei dit in de Franse krant Le Journal du Dimanche.

Knelpunten tussen Daimler Benz Aero Space (Dasa) en Aerospatiale Matra, die het hart van EADS vormen, hebben zich enkele dagen na de fusie al aangediend. Op het gebied van jachtvliegtuigen heeft Aerospatiale de Rafale ontwikkeld, terwijl Dasa in een consortium met Britse en Italiaanse fabrikanten de Eurofighter heeft ontwikkeld.

In Duitsland wordt er op gespeculeerd dat DaimlerChrysler zich de komende jaren verder terugtrekt op zijn kernactiviteit, het bouwen van trucks en auto's. Dat zou volgens Der Spiegel een reden kunnen zijn om dochter Dasa volledig af te stoten. Ook Adtranz, dat zich bij DaimlerChrysler bezighoudt met het bouwen van (metro)treinen, staat in de etalage.