Vlotte operette van Strauss in eigentijdse enscenering

De Hoofdstad Operette sluit de eeuw in stijl af met Johann Strauss jr., die precies honderd jaar geleden overleed. Uit de wereldberoemde operettes die de Weense koning van de wals schreef, koos het Amsterdamse gezelschap voor Eine Nacht in Venedig uit 1883, een verhaal vol maskerades, overspel en persoonsverwisselingen.

De Hoofdstad Operette heeft de laatste jaren een traditie opgebouwd van vlotte producties die beantwoorden aan de eisen van het hedendaags muziektheater. Die koers kan worden voortgezet mede dankzij een aanvullende subsidie in het kader van het Kunstenplan 1997-2000. Eine Nacht in Venedig is weer een wervelende voorstelling. Het verhaal draait om een adjudant die via slinkse wegen afspraakjes moet regelen voor zijn broodheer, de hertog van Urbino. De betrokken dames echter liegen en bedriegen dat het een lust heeft, geven zich voor elkaar uit en veroorzaken zo een reeks misverstanden.

Het decor van de Oostenrijker Thomas Pekny bestaat uit een doorzichtige buizenconstructie die doet denken aan een stationshal, en die met eenvoudige ingrepen van een Venetiaans plein kan worden veranderd in een ontvangsthal of balzaal. Regisseur Karl Absenger, ook een Oostenrijker, plaatste het verhaal in het begin van deze eeuw. De vrouwen dragen stijlvolle wandelkostuums uit die tijd in grijze en bruine tinten. De kleur komt van de belichting en van een enkele feestjurk ten huize van de vrouwen verslindende hertog, met overtuiging gezongen door Bert Simhoffer. De meeste rollen hebben een dubbele bezetting. De premièrecast leverde voortreffelijke prestaties, zowel wat zang als wat acteren betreft. Anneli Pfeffer, die de rol van het vissersmeisje Annina zong, heeft een wendbare, hoge sopraan. Tenor Rein Kolpa was uiterst charmant in de rol van de kok Pappacoda, en Fred Elsner zette heel komisch de stijve adjudant Caramello neer.

Het orkest speelde uitstekend en het koor behield ook in de hoogste regionen een mooie, volle klank. Een opvallende verbetering viel te bespeuren bij het ballet, waarvoor nieuwe, klassiek geschoolde mannelijke dansers zijn aangetrokken. De dansers kregen van het premièrepubliek terecht veel bijval, in het bijzonder de in Nederland wonende Russische danser Sergej Bobrowski, die acrobatische sprongen kan maken. Als Pulcinella vormde hij de verbindende factor in de operette, die als boodschap had dat bedrog altijd zal blijven bestaan, zolang er mensen zijn.

Voorstelling: Eine Nacht in Venedig, Johann Strauss jr. Door: Hoofdstad Operette o.l.v. Andrew Wise. Regie: Karl Absenger. Gezien: 25/9. Tournee t/m 20/5. Inl. (020) 6239531.