`Fuchs naïef over agressieve Audi'

,,Reine commercie, het Stedelijk Museum zit op het foute spoor,'' zei PvdA-kamerlid Judith Belinfante gisteravond tijdens een openbaar debat in Amsterdam over de voorgenomen sponsoring van de uitbreiding van het museum door de Duitse autofirma Audi.

In ruil voor tenminste 12 miljoen gulden, wil Audi in de kelder van het museum een vitrine, waarin auto's kunnen staan. Dat bleek vorige week toen de geheime plannen over dit contract uitlekten, omdat vooral de PvdA deze vorm van sponsoring onaanvaardbaar vindt. Noch de aanwezige raadsleden, noch de vertegenwoordiger van het Stedelijk, H. Bongers, konden gisteravond vertellen wat nu precies de plannen van Audi zijn. De raadsleden van de commissie cultuur weten dat ook niet goed, volgens D66-raadslid W. Hemmes, zelf lid van de commissie. Hij wil nader onderzoek. Maar PvdA-raadslid S. Piersma hield voet bij stuk: ,,Deze vorm van langdurige sponsoring is fout voor een gemeentelijk museum. Het programma en de inrichting van het museum moeten eerst ingevuld worden, daarna moet per project een sponsors gezocht worden.'' Vanuit de zaal reageerde Bongers dat het museum in 1993 van de gemeenteraad de opdracht had gekregen om 12 miljoen gulden te vinden voor de uitbreiding in de vorm van een privaat-publieke samenwerking: ,,Dat verondersteld rendement voor beiden.'' Piersma en andere raadsleden gaven toe dat de politiek een `te ruime opdracht' had gegeven. Bongers onthulde dat het museum een ander uitbreidingsplan had gehad: een projectontwikkelaar bouwt een nieuwe vleugel, met op de begane grond een restaurant en daarboven tentoonstellingsruimte. Het museum zou die ruimte dan huren. Maar dat plan was op ambtelijke bezwaren afgeketst voor het de raad haalde - tot verbijstering van de raadsleden. Opmerkelijk was dat PvdA-wethouder G. ter Horst suggereerde dat Amsterdam eigenlijk geld genoeg heeft om uitbreiding helemaal te betalen, nu de gemeente net 635 miljoen gulden ontving uit de verkoop van aandelen van nutsbedrijf UNA. ,,Heeft Fuchs dit agressieve sponsoringplan soms met opzet ingediend, omdat hij toch wel wist dat de gemeente zou zeggen: dit kan niet, dan betalen we die 12 miljoen zelf wel?' Voormalig Stedelijk-directeur W. Beeren: ,,Fuchs heeft niet twee jaar onderhandeld met Audi om de zaak te tillen.'' Volgens F. de Ruiter van Kunsten '92 had Fuchs kunnen weten dat hij met een agressieve sponsor in zee ging: Audi sponsort ook de Salzburger Festspiele, en heeft daar voor de concertzaal een auto gezet.