Stork/Fokker juicht concentratie toe

Het Nederlandse Stork, dat destijds de gezonde delen van Fokker heeft overgenomen en een belangrijke toeleverancier van de nieuwe Frans-Duitse combinatie is, juichte de fusie van Dasa en Aerospatiale vanmorgen toe. ,,Voor Europa betekent het een krachtiger luchtvaartindustrie. Voor Stork denken we dat een grotere combinatie meer zal uitbesteden. Dat is precies wat wij doen,'' aldus een woordvoerder van Stork.

Andere Nederlandse bedrijven die direct of indirect betrokken zijn bij de lucht- en ruimtevaartindustrie, wensten nog niet te reageren. Philips, dat al zijn activiteiten op het gebied van defensie-elektronica (waaronder Holland Signaal, dat werd verkocht aan het Franse Thomson) heeft afgestoten, beschouwt de sector daarom als ,,ver van ons bed''. Enkele dochters van Philips zijn overigens nog wel actief op lucht- en ruimtevaartgebied. Zo sloot Philips Machinefabrieken onlangs een akkoord met o.a. het Amerikaanse General Electric en het Britse Rolls-Royce voor de ontwikkeling van een straalmotor voor de Joint Strike Fighter, de opvolger van de F16. Philips leidt het consortium van Nederlandse, Deense en Noorse bedrijven die bij de ontwikkeling van die motor worden betrokken.

Volgens Stork speelt de concentratie in de Europese lucht- en ruimtevaartsector in op de eigen filosofie die gebaseerd is op sterke groei van de aerospacedivisie. ,,Hoe groter de ondernemingen in deze industrie hoe meer behoefte ze hebben aan toeleveranciers die technologisch excellente producten en diensten te bieden hebben. En dat is precies wat wij doen. Stork beseft dat de reuzenbedrijven in de luchtvaart niet graag samenwerken met zeer kleine toeleveranciers. ,,Vandaar dat we willen groeien'',aldus de woordvoerder, ,,zowel autonoom als via overnames. We hebben daar ook het geld voor. Aerospace is ons strategiespeerpunt. ''

Sinds de overname van de Fokkerbedrijven in 1997 is de omzet van Stork aerospacedivisvie al verdubbeld tot 1 miljard gulden. Stork/Fokker is toeleverancier aan alle programma's van Airbus en levert ook aan de Airbuspartners afzonderlijk. Het Nederlandse bedrijf is ook risicodragend partner in het Europese helikopterproject NH-90.