Europa bundelt vliegtuigbouw

De lang gezochte hergroepering van de Europese lucht- en ruimtevaartindustrie komt er. DASA uit Duitsland, dochter van DaimlerChrysler, en het Franse Aerospatiale Matra gaan volledig samen. Zij worden wereldwijd de derde in hun branche, achter de Amerikaanse concurrenten Boeing en Lockheed Martin.

Dat maakten de twee bestuursvoorzitters, vergezeld door premier Jospin en bondskanselier Schröder, gisteren in Straatsburg bekend. Jürgen Schrempp, DaimlerChrysler-topman, sprak van een ,,baanbrekende industriële bijdrage'' aan de Europese integratie. Zonder politieke inzet was de fusie er niet gekomen, zei hij.

De nieuwe onderneming heet European Aeronautic, Defense and Space Company (EADS), zal 89.000 mensen werk geven en 21 miljard euro omzetten. Bijna de helft daarvan komt van het Airbus-consortium, waarin de nieuwe groep 80 procent bezit. British Aerospace, dat de overige 20 procent bezit, is uitgenodigd mee te doen. De fusie vermindert het gewicht en beperkt de armslag van British Aerospace op het Europese continent. Ze dwingt mogelijk tot nieuwe Brits-Amerikaanse samenwerkingsverbanden op defensie- en luchtvaartgebied. De aandelen BAe, tot gisteren het vierde defensiebedrijf ter wereld, daalden na het bekend worden van de fusie met vijf procent.

EADS zal voor 60 procent in handen zijn van een holding, waarin Daimler/Chrysler de helft bezit en de Franse overheid, Aerospatiale Matra's moederbedrijf Lagardère plus Franse financiers samen de andere helft. De overige 40 procent van de aandelen zal vanaf volgend voorjaar aan de beurzen van Parijs en Frankfurt worden verhandeld. De Franse premier Jospin verklaarde dat het de ,,hoogste tijd was'' in Europa de krachten te bundelen. Bondskanselier Schröder noemde het een ,,goede dag voor Frankrijk, voor Duitsland en voor Europa''.

De Franse minister van Financiën, Dominique Strauss-Kahn, ontkende dat de Franse staat, die 15 procent in de nieuwe groep bezit, zich helemaal zal terugtrekken. De Duitsers geloven dat de Franse staat op termijn wel verdwijnt als aandeelhouder. De holding zal statutair in Nederland worden gevestigd. Na de fusie-aankondiging steeg de koers van DaimlerChrysler met 2 procent, die van Aerospatiale reageerde nauwelijks.

portretten: pagina 13

REACTIES: pagina 15