Dasa beleeft topjaar

Daimler Chrysler Aerospace (DASA) uit München – de luchtvaartdochter van Daimler – behaalde vorig jaar een record aan resultaten. Het was het succesvolste jaar sinds de oprichting van het concern in 1989. De omzet klom naar 8,77 miljard euro (17,17 miljard mark) van 7,82 in 1997. Het bedrijfsresultaat werd ruimschoots verdubbeld (623 miljoen euro). De netto winst bedroeg 1,2 miljard mark.

DASA stond er nog niet zo lang geleden veel slechter voor. De overname van Fokker bleek midden jaren negentig een grote misrekening. In 1996 moest de Nederlandse vliegtuigbouwer faillissement aanvragen. Een jaar daarvoor had de miskoop het moederconcern Daimler-Benz een verlies van 7 miljard mark bezorgd. Na nieuwe herstructurering is DASA weer overeind gekrabbeld. Het was de tweede ingreep in de onderneming die voortkomt uit een fusie van Deutsche Aerospace, AEG, Dornier, MTU en Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Van de 61.000 werknemers die in 1990 bij DASA werkten zijn er nog 45.858 over. Doel van het DASA-bestuur is altijd geweest de vorming van een groot Europees lucht- en ruimtevaartconcern om de Amerikaanse concurrentie (Boeing, Lockheed Martin, Raytheon) te lijf te gaan.

Even leek vorig jaar een `perfecte fusie' met British Aerospace (BAe) in zicht.Toen dat misliep overwoog Dasa zelfs een fusie met een Amerikaanse onderneming. Eerder dit jaar annexeerde DASA verrassend het Spaanse Casa.