Selectie Musea

Classicisme

Het idee van de expositie over het Hollands Classicisme komt van de Utrechtse kunsthistoricus Albert Blankert, die al jaren oproept tot herwaardering van deze `vergeten' richting. Maar wat is nu eigenlijk classicisme? Na lezing van de catalogus en het zien van de expositie zou je kunnen zeggen dat de voorstellingen bijna alle verhalend van aard zijn, met als thema's de mythologie, bijbel of geschiedenis. En ook wordt niet de alledaagse, zichtbare werkelijkheid weergegeven, maar een geïdealiseerde werkelijkheid. Zo zien we op de expositie in Museum Boijmans Van Beuningen 60 uitgewogen voorstellingen met weinig dramatische licht-donkercontrasten en glad geschilderd. Het bestrijkt een periode van ongeveer 1610, toen in Haarlem, de bakermat van het classicisme, Hendrick Goltzius na een reis door Italië zijn eerste classicistische werk voltooide, tot het eind van die eeuw, toen Adriaen van der Werff in Rotterdam en Gerard Lairesse in Amsterdam triomfen vierden.

Hollands Classicisme. Het andere gezicht van de Gouden Eeuw t/m 9 jan in Museum Boijmans van Beuningen, Museumpark, Rotterdam. Tegelijkertijd is ook de expositie `Veelzijdige Talenten' te zien, over architectuurontwerpen van classicistische schilders.

Reclame

Weinig elementen uit de historie zijn zó misbruikt in de reclame als de scheepvaart. Zeerover Piet Hein werd symbool voor een spaarplan en de immer dolende Vliegende Hollander het boegbeeld van de luchtvloot. Dat reclamemakers liegen weten we, dat hun leugens echter zeer fraai kunnen zijn blijkt op de kleine expositie `Scheepvaart in de reclame' in het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Op de tentoonstelling een grote verscheidenheid aan beelden en materiaal met reclamefolders, affiches, video's, maquettes van schepen, strips, landkaarten en blikjes tabak.

Scheepvaart in de reclame t/m 7 mei 2000 in het Scheepvaartmuseum, Kattenburgerplein 1, Amsterdam. Open di t/m zo 10-17u.

Rembrandt

Geen zeventiende-eeuwse kunstenaar koos zo vaak zijn eigen gezicht als onderwerp voor een schilderij. Met als gevolg dat je in de chronologische presentatie in het Mauritshuis de bedeesde jonge schilder Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) met zijn blosjes en krullenbos ziet verouderen tot een zelfbewuste meesterschilder, om te eindigen als de door werk en leven getekende plompe kop in de laatste zelfportretten. Die zelfportretten van Rembrandt hadden een aantal functies. Het leverde een goedkoop en makkelijk model. Rembrandt kon zijn eigen gezicht gebruiken voor een populair zeventiende eeuws genre: de tronie zoals `de argeloze jongeling', `de adellijke soldaat', `de oosterling', `de bedelaar'; verkleed en wel. En het zelfportret was een zeer gewild object bij kunstliefhebbers, omdat die zo de hand konden leggen op een proeve van 's mans meesterschap, want zijn schildertrant gold al als een mirakel en dus was een zelfportret een mirakel in het kwadraat.

Rembrandt Zelf t/m 9 jan in het Mauritshuis, Korte Vijverberg 8, Den Haag. Dag 9-18u. do en vr van 9-22u. Kaarten bij de grotere Post- en GWK-kantoren en bij de landelijk Bekende Voorverkoop Adressen. Tel via de Ticket Service 0900-3001250. Internet: www.theater.nl

Paul Gachet

De collectie van dokter Paul Gachet, kunstliefhebber, amateurschilder, impressionistenvriend en de arts die de laatste zeventig dagen van het leven van Van Gogh een oogje op de schilder hield, bevatte ooit honderden kunstwerken: een paar meesterwerken en een heleboel van veel minder allooi. De beste stukken hangen nu in het Van Gogh Museum. Dat zijn schilderijen, schetsen en etsen van Van Gogh, Cézanne, Pissarro, Guillaumin en enkele andere impressionisten en post-impressionisten, die de dokter verkreeg door vriendschap of diensten. Op de expositie hangen tegenover de `echte' Van Goghs ook de kopieën uit dezelfde collectie, geschilderd door Paul Gachet, zijn zoon en Blanche Larousse, een meisje uit het dorp en bij sommige schilderijen is het knap lastig om te zien wat de verschillen zijn tussen Van Gogh en die van zijn kopie.

Van Cézanne tot Van Gogh, de collectie van Dokter Gachet t/m 5 dec in het Van Gogh Museum, Museumplein, Amsterdam. Dag 10-18u.

Archeologische muziekinstrumenten

Nagenoeg alle archeologische muziekinstrumenten die in het Drents Museum nu te zien zijn, werden opgegraven; ze vielen in een beerput of slotgracht, gingen mee in een graf of verdwenen met muzikant en al in de golven. Er zijn flierefluiten uit 1050 voor Chr, schaleien, kakkebussen, snorrebotten, luren, litussen, vedels, trompetten en gusli's. Iedereen die met twee assistenten de expositie Opgedolven Klanken bezoekt, mag op het orgel spelen en, zonder hulp, op tientallen andere replica's van oude tot oeroude muziekinstrumenten.

Opgedolven klanken- en acheologische muziekinstrumenten van alle tijden t/m 28 nov in het Drents Museum, Brink 1, Assen. Di t/m zo 11-17u. Demonstraties: elke zo vanaf 13u.

En verder

Isaac Israels in de Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam t/m 9 jan. Di t/m za. 10-17u, zo 11-17u. In Kröller-Müller Museum, Houtkampweg 6, Otterlo t/m 2 jan. Di t/m zo. 10-17u; Phil Borges - Enduring spirit foto's t/m 21 nov in de Kunsthal Rotterdam, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u; Hans Appenzeller 30 jaar in beweging t/m 17 okt in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di t/m za 11-17u, zo 12-17u; Salvator Rosa, tekeningen t/m 31 okt in Het Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. Di-za 10-17u, zo 12-17u; Het hart van Rusland. Iconen en miniaturen t/m 14 nov in Museum Catharijneconvent, Nieuwegracht 38, Utrecht. Di-vr 10-17, za en zo 11-17u; Willi Baumeister en het universele onbekende in de kunst t/m 31 okt in het Cobramuseum, Sandbergplein 1, Amstelveen. Di-zo 11-17u; Philip Akkerman – Het geheim van de spiegel, schilderijen en tekeningen 1981-1999 t/m 18 okt in het Gemeentemuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41, di-zo 11-17u; Moving and Roaring. Joost Swarte ziet de jaren '50 en '60 in foto's uit het Spaarnestad Fotoarchief. T/m 24 okt in De Vleeshal, Grote Markt 16, Haarlem. Ma t/m za 11-17u, zo 12-17u; Willy Sluiter (1873-1949) t/m 17 okt in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40. Di t/m zo 11-17u; Piek, pop en poen, geld in het Nederlandse spraakgebruik t/m 31 dec in Historisch Museum Rotterdam, Korte Hoogstraat 31, Het is gebeurd met de gulden! t/m 13 febr in Het Koninklijk Penningkabinet, Rapenburg 28, Leiden.