Consument blijft grif geld uitgeven

Nederlandse consumenten verwennen zichzelf. Ze geven meer geld uit aan boodschappen, `fun-shoppen' en uitgaan dan ooit. Supermarkten, warenhuizen, speciaalzaken en de horeca profiteren daarvan.

Dat blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers over de binnenlandse consumptieve bestedingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De uitgaven van de Nederlandse consument lagen in juli van dit jaar 4,3 procent hoger dan in 1998. Over de eerste zeven maanden ligt de binnenlandse consumptie 4,1 procent boven het niveau van vorig jaar.

Het CBS onderscheidt drie categoriën: voedings- en genotsmiddelen, duurzame goederen en diensten. De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen groeiden naar verhouding het meest. In juli besteedde de consument daar 5,2 procent meer aan. Het CBS wijt dat deels aan incidentele factoren. Zo telde juli dit jaar een woensdag minder en een zaterdag meer. ,,Voor levensmiddelen is de zaterdag een belangrijke inkoopdag'', aldus het CBS. Over de eerste zeven maanden van dit jaar daalden de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen een half procent.

De aankopen van duurzame goederen woninginrichtingsartikelen, kleding en consumentenelektronica groeiden in de eerste zeven maanden fors: plus 8,3 procent. In juli bleef de groei met 4,3 procent achter. Het verschil wordt volgens het CBS bepaald door het weer. Vorig jaar was het slecht weer in juli. Dat stuwde toen de uitgaven van consumenten omhoog. ,,Juli 1999 kenmerkt zich juist door fraai zomerweer'', aldus het CBS. Uitgaven aan diensten, zoals (mobiele) telefonie, vervoer en financiële dienstverlening, stegen in juli 4,2 procent. Dat is iets meer dan over de eerste zeven maanden van het jaar, toen de stijging 3,9 procent bedroeg.