Wolters Kluwer ziet in Elsevier weer partner

Voor uitgever Wolters Kluwer is een fusie met concurrent Reed Elsevier weer bespreekbaar. In een interview met de Britse zakenkrant Financial Times noemde de nieuwe topman Caspar van Kempen van Wolters de ,,strategische redenen'' achter een fusie ,,nog steeds geldig''.

,,Op dit moment onderhandelen we niet met Reed Elsevier,'' aldus Van Kempen. ,,maar we zeggen nooit nooit tegen een mogelijkheid om een goeie combinatie van ondernemingen te formeren.'' Begin 1998 strandde de laatste fusiepoging. Officieel omdat er te veel activiteiten afgestoten moesten worden om toestemming van de Europese Commissie te krijgen. Intern bij Wolters Kluwer bleek er echter ook nogal wat weerstand tegen de fusie met Reed Elsevier te bestaan. Van Kempen zelf was in die dagen - toen nog onder topman Cor Brakel - belast met de onderhandelingen met de Brusselse mededingingsautoriteiten.

Op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden beleggers vanochtend verheugd op de uitspraken van Van Kempen. Zowel Wolters als Elsevier wonnen terrein op een voor het overige slecht gestemde aandelenmarkt. Elsevier stond tegen het middaguur met een winst van ruim één procent op 9,62 euro, terwijl Wolters 3,7 procent steeg tot 31,01 euro. Sinds het mislukken van de fusie is de koers van beide uitgevers regelmatig beïnvloed door geruchten over nieuwe onderlinge fusie- of overnamepogingen.

Van Kempen noemde de onafhankelijkheid van Wolters Kluwer ,,niet heilig''. Als het vanuit zakelijke overwegingen zinnig is om een alliantie te vormen of te denken aan een fusie ,,zullen we dat zeker doen'', aldus Van Kempen. ,,Consolidatie zal doorgaan op een wereldwijde schaal en in de internet-omgeving is het erg belangrijk om een global player te zijn.'' Reed Elsevier wilde vanochtend geen commentaar geven.

Behalve speculeren op een hernieuwde fusie met Reed Elsevier ging Van Kempen in de Financial Times in op de toekomst van internet-activiteiten van zijn bedrijf. Hij zei een apparte beursgang te overwegen voor online-activiteiten die niet tot de echte kernbezigheden van de uitgever behoren ,,maar die een groot potentieel hebben als het gaat om Internet''.