Whitney Houston treedt nu op in twee gedaanten

Buiten protesteerde een eenzame demonstrant tegen het bont dat op het podium werd gedragen. Whitney Houston hult zich de laatste tijd bij voorkeur in creaties van het modehuis Dolce & Gabana dat bont combineert met zijde, veren, glitter en andere flamboyante materialen. Ook in muzikaal opzicht onderging de 36-jarige Amerikaanse souldiva een opvallende gedaanteverwisseling. Na de melodramatische pop met een gospelsausje van nummers als All At Once waarmee ze in 1984 debuteerde, haakt de dochter van gospelzangeres Cissy Houston op haar nieuwe album My Love Is Your Love overtuigende in op de hedendaagse funk-groove waarmee haar jongere collega's Missy Elliott en Lauryn Hill recentelijk furore maakten.

Bij die nieuw gevonden street credibility past een aardsere, minder op verkleedpartijen en brede gebaren gestoelde manier van optreden dan we tot nu toe van haar gewend waren. Voor het eerst niet in the round maar op het gewone Ahoy'-podium, begon Whitney Houston haar concert met de hi-tech-funk van Get It Back en Heartbreak Hotel, niet te verwarren met de gelijknamige nummer van Elvis Presley. Ondanks de aanwezigheid van vier uitmuntende achtergrondvocalisten werd gebruik gemaakt van stemsamples, als was het om te benadrukken dat Houston met haar tijd mee is gegaan. Het begon veelbelovend, met meer soul dan de computermuziek die tegenwoordig r&b wordt genoemd. In een creatie die leek te bestaan uit een stuk van een rubberen binnenband behangen met kleurige glasscherven, begon Houston dapper met een drietal nieuwe en van haar beproefde repertoire afwijkende nummers. Er sloop echter iets schizofreens in het optreden toen ook de verplichte oude nummers als Saving All my love for you van stal werden gehaald, waarbij de zangeres haar vocale acrobatiek harder en minder subtiel dan ooit door de voormalige sporthal liet galmen.

Bij de vrolijke kermismuziek van I wanna dance with somebody sprong echtgenoot Bobby Brown op het podium voor een dansje, alsof hij hoogst persoonlijk de geruchten wilde ontzenuwen dat het niet goed zou gaan met hun sprookjesachtige showbiz-huwelijk. De gewraakte bontstola kwam uit de kast voor My Love Is Your Love, een lied over `destruction and poverty' dat, gezongen in avondjurk en hagelwit bontje, nogal potsierlijk aandeed. How will I know werd met bot beukende drums om zeep geholpen en een kwartiertje namaak-gospel mondde uit in keihard geschreeuw van de zangers wier stem tot de wereldwonderen van de popmuziek gerekend zou mogen worden, als ze er over de gehele linie wat subtieler gebruik van maakte. Nu eindigde het optreden in de lange halen van haar grootste succes I will always love you, een sentimentele draak die Whitney Houston als een molensteen om de nek moet hangen en die ze dan ook maar grotendeels door het publiek liet zingen. Pas in de toegift It's not right but it's okay schemerde er weer wat hedendaagse funk door in Houstons staalharde kitschmuziek.

Concert: Whitney Houston. Gehoord: 12/10 Ahoy', Rotterdam. Herhaling 13/10.