`Angst belemmert delen van kennis'

Angst en onvoldoende motivatie bij medewerkers blijft bij de helft van de Nederlandse ondernemingen het grootste struikelblok om kennis te delen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het markttrends-rapport over kennismanagement dat vanmorgen door automatiseerder Cap Gemini werd gepresenteerd tijdens het door haar in Amsterdam georganiseerde congres `De Intelligente Organisatie'. Voor het onderzoek naar de status van kennismanagement werden 50 ondernemingen uit de Nederlandse top-500 ondervraagd.

Volgens het rapport is er bij 50 procent van de ondervraagden angst om eigen kennis prijs te geven en is er onvoldoende zekerheid over wat het voor de medewerker zelf oplevert. In de strijd om de gunst van de klant kan dit bedrijven een achterstand bezorgen, oordelen de rapporteurs. Directeur Henk Broeders van Cap Gemini: ,,Kennis is macht en het delen van kennis betekent dus het delen van macht. Maar dat is een achterhaald idee. Sterker nog, het staat de vooruitgang van bedrijven fors in de weg.''

Uit het rapport blijkt verder dat 84 procent van de ondervraagden kennismanagement van cruciaal belang vindt. 36 procent kiest voor kennismanagement om de klant sneller van dienst te kunnen zijn. 44 procent vindt het belangrijk dat specificieke kennis niet afhangt van één enkel individu maar beschikbaar is voor alle medewerkers. En 40 procent zet kennismanagement in om de voorkeuren en het koopgedrag van de klanten beter te leren kennen. Een kleine 28 procent van de ondernemingen zet kennismanagement in om kennisuitwisseling tussen eigen vestigingen op wereldniveau te stimuleren.

Volgens Broeders zijn ondernemingen door de bank genomen goed op weg. ,,We moeten nu echter een tweede stap maken. We laten te veel kansen liggen. Kansen die we kunnen pakken als we kennismanagement inzetten om sneller nieuwe producten te ontwikkelen waar de klant behoefte aan heeft. Pas dan maken we optimaal behoefte van alle mogelijkheden die kennismanagement ons biedt.''