Scènes uit leven van Piaf in zwaartillende regie

Drie keer eerder was Piaf, de succesvolle theaterbiografie van de Engelse schrijfster Pam Gems, in Nederland te zien: twee keer door het toenmalige American Repertory Theatre (in het Engels) en eenmaal door het gezelschap van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (in het Vlaams). De versie van het ART was razend snel, energiek en heel precies van timing, die van de KVS looiig, log en tijdrovend. Gisteravond ging de vierde in première, die de eerste in het Nederlands is. En de hoofdrol wordt ditmaal gespeeld door Liesbeth List, naar wie alle aandacht uitgaat.

Pam Gems schreef een cabaretesk uittreksel uit het door smoezelige relaties en heftige emoties bepaalde leven van de chansonnière Edith Piaf: schetsmatige scènes, vaak met een punchline, afgewisseld met haar bekendste liederen. Dat kan, zoals in de jaren tachtig bij het ART, puntig en vinnig worden gespeeld. In de eerste productie van het nieuwe impresariaat V&V Entertainment heeft regisseur Andy Daal echter voor de tweede opvatting gekozen: psychologisch ingeleefd, realistische requisieten tegen een monumentale achterwand, en veel doorvoelde stiltes als Piaf uit haar laatste levenskrachten gaat putten. Het resultaat is een show die langzaam maar zeker steeds trager wordt.

In die zwaartillende sfeer speelt Liesbeth List een vuilbekkend vrouwtje met dribbelige pasjes en een hitsig hinniklachje uit de onderbuik. Maar allengs wordt ze wiebeliger en plakt de handen, die eerst nog wapperen als ze zingt, op heuphoogte aan haar zwarte jurkje vast. Dat is een rake karakteristiek. Haar zangstem is echter veel gevoileerder dan die van Piaf, bij wie de woorden bloot lagen, en mist ook het volume en de spankracht van het grote voorbeeld. Daarbij komt dat ze gisteravond, door veel versprekingen en onzekere inzetten, lang niet op haar best was.

Bij de zes andere spelers, die een veelvoud aan bijrollen vertolken, ontbreekt vaak het talent voor de snelle typering die in zo'n spectacle coupé wordt gevergd. In plaats daarvan biedt deze Piaf – behalve de fijnzinnige muziek van piano, cello en accordeon – ook een paar zware jongens uit het dilettantentoneel, een amateuristisch nummertje Dietrich en een reeks veel te weke minnaars. Het kan niet de bedoeling zijn reikhalzend uit te zien naar de dood van de heldin, maar mij overkwam dat gevoel. Anderen in het premièrepubliek blijkbaar niet, want de bravo's voor Liesbeth List waren na afloop niet van de lucht.

Voorstelling: Piaf, van Pam Gems, door V&V Entertainment/Mojo, met Liesbeth List, e.a. Muziek o.l.v. Ad van Dijk. Vertaling: Allard Blom. Decor: Marjolein Ettema. Regie: Andy Daal. Gezien: 11/10 in de Koninklijke Schouwburg, Den Haag. Tournee t/m 11/3. Inl. (015) 2159415.