Rijkswaterstaat slaat warmte onder weg op

Rijkswaterstaat heeft met succes geëxperimenteerd met een weg waarbij zonnewarmte die 's zomers aan het asfalt wordt onttrokken 's winters weer wordt gebruikt om de weg voor opvriezing te behoeden. Bovendien blijft er restwarmte beschikbaar voor verwarming van woningen.

Het experiment had plaats op de weg op de Haringvlietsluizen tussen Voorne en Goeree. Het betonnen brugdek werd over 120 meter vervangen door een asfaltconstructie met isolerende onderlaag. Ook kwam er een leidingenstelsel voor het rondpompen van water.

Door de zon op het asfalt wordt het water warm. Dit water wordt in de grond opgeslagen en kan in de winter weer naar boven worden gepompt. Door het wegdek op constante temperatuur te houden, slijt dit minder snel dan als het 's zomers aan grote hitte wordt blootgesteld en 's winters aan bittere koude.

Volgens Steven van Hese van de lokale afdeling van Rijkswaterstaat kost het aanbrengen van een dergelijk systeem ongeveer 25 procent meer dan het aanleggen van een normale nieuwe weg. ,,Je verdient zo'n investering weer snel terug'', aldus Van Hese. ,,Je hebt aanzienlijk minder onderhoudskosten doordat het asfalt minder snel slijt en je geen spoorvorming op de weg krijgt.''