Aegon bankier in AH-winkel

Aegon/Spaarbeleg wordt de partner van Albert Heijn voor de financiële diensten die de supermarktketen volgend jaar zomer wil introduceren in zijn winkels. Dat heeft een woordvoerder van Albert Heijn bevestigd.

Verzekeraar Aegon gebruikt daarvoor zijn bankdochter Spaarbeleg die zonder eigen kantorennet al ruim 1,2 miljoen klanten van een relatief beperkt pakket diensten voorziet: een spaarrekening met een hogere rente dan de reguliere banken en een aantal verzekerings/beleggingsproducten. Spaarbeleg verkoopt zijn diensten nog voornamelijk per telefoon en via `direct mail'.

,,We zijn in gesprek met Aegon/Spaarbeleg'', zegt een woordvoerder van Albert Heijn. ,,Waarschijnlijk gaan de klanten daar volgend jaar in de zomer voor het eerst wat van merken.'' Een woordvoerder van Aegon wil slechts kwijt dat Aegon met Albert Heijn praat, niet Spaarbeleg.

Met de distributie via Albert Heijn, met bijna zevenhonderd winkels de grootste supermarktketen van Nederland, kan Spaarbeleg een belangrijke concurrent worden van de grootbanken ING/Postbank, Rabobank en ABN Amro, die ieder een uitgebreid kantorennet hebben.

Ongeveer driekwart van de Nederlandse huishoudens winkelt minimaal eens per maand bij Albert Heijn. Dertig procent van de huishoudens is vaste klant.

Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, kondigde vorige week al aan dat het ,,binnen afzienbare tijd'' financiële diensten wil aanbieden aan zijn klanten. Centraal daarbij staat de AH-bonuskaart die nu nog alleen gebruikt wordt voor kortingen maar die moet uitgroeien tot een multifunctionele chipkaart.