Opta dreigt KPN met dwangsom

Concurrenten van KPN hebben nog steeds minder goed toegang tot het Nederlandse telefoonnet dan KPN zelf. KPN is behalve marktleider ook de beheerder van de infrastructuur. Als de toegang niet snel verbetert, zal KPN desnoods met een dwangsom worden gedwongen om zijn concurrenten wel gelijk te behandelen. Anders komt de vrije concurrentie in gevaar. Dat zegt de Opta, de toezichthouder op de post en telecommunicatie in Nederland.

Klanten van bedrijven als Versatel en Enertel krijgen vaker geen verbinding omdat het vaste telefoonnet overbezet is, dan klanten van KPN, zo bleek de Opta bij een inventarisatie onder de concurrenten van KPN. Concurrenten lieten weten dat ze daardoor ook klanten zijn kwijtgeraakt.

,,De KPN heeft als beheerder van het net een wettelijke leverplicht'', stelt een woordvoerder van de Opta. ,,Wij willen dat ze die plicht nakomen en hebben KPN een pakket voorstellen gedaan. Iedereen moet krijgen waar hij recht op heeft. Als dat op onwil stuit bij KPN dan zullen we moeten overgaan tot dwangmaatregelen.''

De kwestie speelt al sinds april dit jaar. Toen kreeg KPN van de Opta tot 1 juli de tijd om het probleem te verhelpen. KPN reageerde begin juli met de mededeling dat de problemen grotendeels waren opgelost. Ook zegde KPN toe om voor de toekomst dit soort capaciteitsproblemen definitief te voorkomen, bijvoorbeeld door Internet-gebruik te scheiden van het overig telecomverkeer. Daar wordt aan gewerkt. De Opta constateert nu dat er weliswaar verbeteringen zijn aangebracht, maar dat de toegang tot het net nog lang niet optimaal is.

KPN erkent dat er nog steeds problemen zijn met de capaciteit van het net. ,,We bouwen als gekken, maar de vraag blijft ook stijgen'', zegt een woordvoerder. ,,En daar hebben we zelf ook last van, bijvoorbeeld onze mobiele divisie. De toegang is nu voor alle partijen goed geregeld, maar de transmissie, zeg maar de snelwegen, zijn nog niet breed genoeg.''

KPN belooft dat ook die transmissieproblemen eind dit jaar verholpen zullen zijn.

De Opta liet al eerder weten dat het getergd was door een recente reclamecampagne van KPN voor de Internet-dienst, het Net, van KPN. Daarin werd pagina-groot vermeld dat het netwerk van KPN geen wachttijden kent.

,,Er staat met andere woorden dat de concurrenten wel wachttijden hebben, terwijl KPN daar zelf medeverantwoordelijk voor is'', zegt een woordvoerder van Opta. KPN heeft de campagne aangepast.