Bezorging PTT is nog niet op orde

PTT Post heeft de postbezorging aan particulieren nog altijd niet op orde. `Vandaag gepost, morgen bezorgd' gaat nog steeds slechts op voor 90 procent van de brieven en kaarten.

,,Alle dips zijn achter de rug'', zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van TNT Post Groep (TPG), het moederbedrijf van PTT Post, in augustus bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Binnen enkele maanden zou de postbezorging weer `op het oude peil' zijn, dat wil zeggen dat 95 procent op tijd bezorgd wordt. Volgens een woordvoerster van TPG blijft de bezorging op dit moment nog altijd steken op 90 procent.

De problemen bij de binnenlandse postbezorging zijn vooral het gevolg van de grootscheepse operatie Briefpost 2000, die als doel heeft de postverwerking vergaand te automatiseren. Eind vorig jaar zijn daartoe zes nieuwe sorteercentra geopend waar machines uiteindelijk 90 procent van de post zullen afhandelen.

Inmiddels zorgen extra sorteermachines, die vorig jaar al besteld zijn, voor uitbreiding van de capaciteit. De bezorging van zakelijke post is inmiddels op orde – 97 procent wordt binnen een dag bezorgd – en met de particuliere postverzorging ,,gaat het elke dag beter'', aldus de TPG-woordvoerster. ,,In april zaten we nog in een dip, toen bleven we onder de 90 procent. Inmiddels halen we dat percentage weer.'' Wanneer PTT Post het streven van 95 procent verwacht te halen, is niet bekend. ,,Daar hebben we geen datum aan opgehangen.''

PTT Post houdt al enkele jaren rekening met een daling van het aantal poststukken. Nieuwe media als Internet en de volop ingeburgerde fax zouden een deel van de papieren post verdringen. De capaciteit van de nieuwe postsorteercentra was daar op afgestemd. In de praktijk blijkt het aantal poststukken dat jaarlijks verstuurd wordt echter te stijgen. PTT Post heeft daarom toch maar besloten om de sorteercapaciteit uit te breiden. In de eerste helft van dit jaar is daar door het bedrijf 130 miljoen gulden in geïnvesteerd.