ATP was uitgezet op ramptrein

De sneltrein die deze week bij het Londense station Paddington op een stoptrein botste reed met een uitgeschakeld veiligheidssysteem dat de trein automatisch tot stilstand moet brengen bij het passeren van een onveilig sein. Dat is volgens Britse ochtendkranten een van de conclusies uit een voorlopig onderzoek dat vandaag wordt gepubliceerd.

Het dodental staat op dertig, maar zal volgens de spoorwegpolitie nog oplopen, omdat nog tientallen reizigers worden vermist. De politie verwacht meer doden te vinden in een uitgebrand rijtuig van de sneltrein dat nog met een kraan moet worden opgetild.

Great Western Trains (GWT), eigenaar van de sneltrein, zal naar verwachting niet verantwoordelijk gesteld worden voor de botsing, omdat juist de stoptrein een rood sein negeerde bij het verlaten van Paddington en daardoor de baan van de sneltrein kruiste. Dat de sneltrein met een uitgeschakelde Automatic Train Protection (ATP) reed, zal echter leiden tot nieuwe zware kritiek op het veiligheidsbeleid van GWT.

GWT is in juli al veroordeeld tot een boete van 1,5 miljoen pond (ruim vijf miljoen gulden) omdat de ATP niet aan stond bij een botsing tussen een GWT-sneltrein en een goederentrein in 1997. Bij die botsing, ter hoogte van Southall, op hetzelfde baanvak, kwamen zeven mensen om. Door gerechtelijke verwikkelijkingen is het onderzoek naar dat ongeluk pas twee weken geleden begonnen.

De Britse regering wil dat de spoorwegmaatschappijen de introductie van nieuwe veiligheidssystemen betalen. De vorige regering weigerde ATP verplicht te stellen omdat het te duur zou zijn.