Ahold-leiding ziet beperkte toekomst voor Internethandel

Het belang van Internethandel wordt zwaar overschat. Het is gewoon een nieuw medium en een nieuw distibutiekanaal, meer niet. Vooral in de supermarktbranche kan de handel via Internet de echte winkel niet vervangen. Tot die conclusie kwam Ahold-topman C. van der Hoeven gisteren tijdens een bijeenkomst van de Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel.

,,Niemand in deze branche kan dag in dag uit elk product binnen een half uur bij de klant thuisbezorgen'', relativeerde Van der Hoeven het nut van de elektronische snelweg. ,,Je krijgt ontegenzeggelijk geïrriteerde klanten, want je kunt niet 100 procent van je producten snel genoeg afleveren.'' De meeste supermarkten verliezen dan ook evenveel aan e-commerce als het ze opbrengt, vermoedt hij.

Ahold zelf, moederconcern van onder andere Albert Heijn, zit volgens Van der Hoeven al vijftien jaar in elektronische handel. Via de AH-thuisservice krijgen klanten boodschappen thuisbezorgd die zijn besteld via de telefoon en fax en sinds januari ook via Internet. Pas sinds kort draait de dienst met winst, zij het een schamele. ,,Van de vijftien jaar waren er veertien verliesgevend'', rekende de Ahold-topman voor.

Van der Hoeven geeft wel toe dat Internet voor een belangrijk deel aan de resultaten van de bezorgdienst heeft bijgedragen. Deze is inmiddels goed voor een jaaromzet van een paar miljoen gulden. Vanuit een tiental winkels bedient Albert Heijn een gevarieerd publiek. ,,In eerste instantie zou je zeggen dat vooral yuppen van de service gebruik maken, maar dat valt reuze mee'', zegt een woordvoerder van het concern. ,,Sommige mensen laten bijvoorbeeld een keer per maand zware dingen thuisbezorgen, zoals kratten bier.'' Binnen twee uur levert Albert Heijn de boodschappen af.

Inmiddels kunnen consumenten ook bij een aantal andere supermarkten, waaronder C1000, via internet hun dagelijkse inkopen doen. Uit een onderzoek dat het NIPO eerder deze week publiceerde blijkt dat Nederlanders niet warm lopen voor alternatieve verkoopkanalen voor supermarktartikelen. (ANP)