HAITINKS MAHLERS

Legendarisch, toen al, waren tussen 1977 en 1987 de telkens weer veel geprezen Eurovisie Kerstmatinees van het Concertgebouworkest en Bernard Haitink met Mahler op het programma. De geliefde Amsterdamse dirigent, een begenadigd interpreet van deze `Amsterdamse' muziek, was hier op zijn best. Terwijl normaal bij Haitink de laatste van een serie uitvoeringen de meest intense en meestal ook de langzaamste was, moest hij nu onder druk van de camera's en microfoons in één keer tot dat resultaat komen en ondanks de risico's lukte dat telkens weer, spannender en zinderender dan op zijn plaatopnamen.

Geen betere Haitink dan de live-Haitink en geen betere live-Haitink dan de kerst-Haitink. Dat blijkt opnieuw, nu de Mahler-Kerstmatinees door het label Philips op negen cd's zijn gezet als deel vijftig in de voorbeeldige serie `Dutch Masters.' Dat men ook wat gehoest en imperfecties hoort doet niet terzake, de eerste live-Mahleropnamen die ooit van Haitink zijn uitgebracht, brengen het unieke karakter van de kerst met Haitink en de sfeer van toen weer geheel terug.

De box (adviesprijs 125 gulden) behelst geen complete Mahler: de symfonieën 6 en 8 en Das Lied von der Erde werden nooit op Eerste Kerstdag uitgevoerd. Wel zijn er de Lieder eines fahrenden Gesellen (met Benjamin Luxon) en vier liederen uit Des Knaben Wunderhorn (met Tom Krause). In de symfonieën wordt gezongen door het Groot Omroepkoor, Roberta Alexander, Maria Ewing, Jard van Nes en Carolyn Watkinson.

De reeks eindigt met de laatste Kerstmatinee, een monumentale opname van de Negende symfonie (1987), waarbij Haitink aan het eind zijn stokje liet vallen. Dat hoort men hier, nog net voor het applaus.

Mahler Kestmatinees: Philips 464 321-2 (9cd)