`Audi-vleugel' zorgt voor onenigheid

De Amsterdamse gemeenteraad is verdeeld over de plannen van het Stedelijk Museum om een presentatieruimte van de Duitse autofabrikant Audi te openen.

Op een besloten vergadering van de commissie cultuur liepen gisteren de gemoederen zo hoog op dat de raadsleden tegen de afspraak in naar buiten traden. Op verzoek van de gemeenteraad, die in 1993 akkoord ging met een publieke en private samenwerking op cultureel gebied, is het Stedelijk de afgelopen jaren op zoek gegaan naar private financiers van de nieuwbouw. Ongeveer twee jaar geleden kwam het contact met Audi tot stand. Want ,,de persoonlijke en zakelijke netwerken van museumdirecteur Rudi Fuchs en onze directie hebben overlappingen'', aldus Irene Bieszke, hoofd public relations van Audi bij Pon's Automobielhandel in Leusden.

Audi bleek bereid 8 miljoen gulden bij te dragen aan de bouw van een nieuwe Siza-vleugel in ruil voor een presentatieruimte in de kelder. Een glazen ruimte, gesitueerd op de plek van de dienstingang in de Sandbergvleugel aan de Van Baerlestraat, die van buitenaf zichtbaar is. Over de grootte en vormgeving van deze `auto-showroom' wil Audi zich niet uitlaten zolang de gemeente geen definitieve beslissing heeft genomen. ,,Ook over de financiën en de vorm van tegenpresentatie willen wij, zoals met het Stedelijk afgesproken, geen publieke discussie voeren'', aldus Bieszke; ,,onze presentatie zal trouwens nooit een `showroom' worden, dat is niet beschaafd, wij hebben het over een vitrine.''

Enkele commissieleden vinden de auto-presentatie ,,een stap te ver'' gaan. Zij willen terug naar de principiële discussie of culturele evenementen wel gesponsord moeten worden. En ,,daar schrikken wij van'', aldus Paul Mosterd, woordvoerder van het Stedelijk vanmorgen, ,,want dan hebben we de afgelopen jaren voor niets naar sponsors gezocht, terwijl de gemeenteraad daar in 1993 wèl het groene licht voor heeft gegeven. Bij sponsoring hebben nu eenmaal beide partijen belangen. Wethouder Saskia Bruines van kunstzaken wil een begeleidingscommissie in het leven roepen om dit experiment van ons ook contractueel te volgen. Dat is een goed voorstel'', aldus Mosterd.

De PvdA en de VVD hebben geen bezwaren als Audi het Stedelijk onder voorwaarden sponsort. ,,Maar geen vermenging van showroom en museum'', aldus PvdA-raadslid Piersma, ,,want een publieke ruimte mag niet beïnvloed worden door commercie. De criteria die ten aanzien van Audi gesteld moeten worden, dienen onafhankelijk te zijn van programmering en inrichting. En wij willen ook geen logo, en zeker niet de benaming `Audi-vleugel'. Neem nu zo'n zaak als in het New-Yorkse Brooklyn Museum speelt rond de schilderijen met mest van Chris Ofili. Zou Audi willen dat dergelijke doeken dan zijn auto's kwamen te hangen?''