Rembrandt voor de kalender nageschilderd

In biopics van schilders zijn vaak geen schilderijen van de kunstenaar in kwestie te zien. De erven geven geen toestemming, of het tonen van het werk is te duur. John Maybury koos er in zijn film over Francis Bacon, Love is the Devil, voor om helemaal geen schilderijen te laten zien. In Surviving Picasso figureerde werk van Picasso's collega Braque. Voor Rembrandt van de Franse regisseur Charles Matton werden acht bekende doeken van het zeventiende-eeuwse genie nageschilderd. De gezichten werden vervangen door de gezichten van de acteurs die in de film spelen. Johanna Ter Steege kijkt op een portret guitig onder de hoed van Saskia vandaan en de Franse acteur Jean Rochefort heeft ook op het doek van de anatomische les de plaats ingenomen van Professor Tulp. Ik ben benieuwd wat er na afloop van de opnames met de doeken is gebeurd; misschien duiken ze over honderd jaar op in een tv-programma als Tussen kunst & kitsch. De film, een Franstalige Nederlands-Frans-Duitse coproductie, is dan waarschijnlijk allang vergeten. De Nederlandse en de Duitse inbreng bestond voornamelijk uit het leveren van acteurs. Klaus Maria Brandauer kijkt net zo narrig naar zijn palet als naar zijn vrouwen. Ter Steege praat voor Nederlandse oren Frans met een vervelend accent.

Matton, zelf ook schilder, heeft vooral zijn best gedaan op de decors, de kostuums en de belichting. Veel scènes zijn een soort tableaux vivants, maar ondanks alle moeite zijn het eerder evocaties van op place-mats en kalenders afgebeelde reproducties van Rembrandts dan van het echte werk. Luxe, calme et volupté voor het pannenkoekenhuis.

Als Matton, die ook de horror-sekskomedie Spermula op zijn naam heeft staan, geen bekend schilderij tot voorbeeld neemt, lijkt zijn verbeelding nog platter. Boertige vrolijkheid moet tot uiting komen door dansen op een met fruit beladen tafel, waarna Saskia's vliezen breken; paradijselijk is waarschijnlijk het woord voor de scène waarin Saskia met baby Titus en een meid omringd door appels in het gras ligt. Mattons vrouw Sylvie dikte Rembrandts biografie in tot het zoveelste verhaal over een onbegrepen genie dat vooral middels zijn liefdesleven tegen de gevestigde orde rebelleert.

Rembrandt. Regie: Charles Matton. Met: Klaus Maria Brandauer, Johanna ter Steege, Caroline van Houten, Romane Bohringer, Jean Rochefort. In: Het Ketelhuis, Amsterdam; Babylon, Den Haag.