Nobelprijs na lobby

Het Portugese bureau voor handel en toerisme heeft twee jaar geleden een Zweeds lobbykantoor in de arm genomen om de schrijver José Saramago naar voren te schuiven als Nobelprijskandidaat, schrijft de grote Zweedse krant Dagens Nyheter. Vanaf 1997 heeft het Stockholmse pr-bedrijf Jerry Bergström AB er in opdracht van de Portugezen alles aan gedaan om Saramago zoveel mogelijk naamsbekendheid in Zweden te geven. Het bedrijf organiseerde eerst een programma rondom Saramago in een grote boekwinkel in Stockholm. Toen werden tal van interviews in de Zweedse pers geregeld en gaf de schrijver lezingen aan de universiteit. Toen enige maanden later Portugal Schwerpunkt was op de Buchmesse in Frankfurt werden Scandinavische journalisten extra op de verdiensten van Saramago gewezen. Een jaar later won hij de prijs. De voormalige secretaris van het Nobelprijscomité heeft ten stelligste ontkend dat de campagne invloed heeft gehad.

Het Nederlands Literair Produktie- en Vertalingenfonds is niet van plan hulp van buitenlandse advieskantoren in te roepen. Dit jaar grepen de favorieten Hugo Claus en Cees Nooteboom opnieuw mis: de Duitser Günter Grass werd geëerd. De directeur van het produktiefonds, Rudi Wester gelooft niet dat de Portugese campagne invloed heeft gehad op het Nobelprijscomité. ,,Zulke verhalen doen afbreuk aan de literatuur. Dan lijkt het of de campagne belangrijker is dan de boeken.'' Ook het fonds probeert in Zweden zoveel mogelijk aandacht voor de Nederlandstalige literatuur te krijgen. ,,Wij hebben in 1997 twintig schrijvers meegenomen naar de boekenbeurs van Göteborg. Dat heeft toen tal van grote artikelen in Zweedse kranten opgeleverd. Bovendien hebben wij uitstekende kandidaten. Ik denk ook dat die Nobelprijs eraan zit te komen. Ik gok erop dat het binnen twee jaar gebeurt.''