Daimler op de vlucht voor fiscus

DaimlerChrysler ontkent keihard maar verhuizing van het hoofdkantoor naar de VS lijkt onvermijdelijk. Onrust in Stuttgart en grote schade voor de reputatie van de Duitse economie dreigen.

DaimlerChrysler, de belangrijkste werkgever in Duitsland, heeft overwogen het hoofdkantoor van het concern naar Nederland te verplaatsen vanwege het gunstige belastingklimaat. Uiteindelijk zou de top van Daimler toch voor de Verenigde Staten hebben gekozen.

Dit schrijft het weekblad Stern in zijn nieuwste uitgave. DaimlerChrysler is niet alleen het grootste autoconcern van Duitsland met een omzet van 257 miljard in 1998. Met 441.500 medewerkers is het ook de belangrijkste werkgever.

Hoewel Daimler-topman Jürgen Schrempp het bericht van Stern, dat het autoconcern overweegt zijn hoofdkwartier naar Amerika te verplaatsen, ,,grote onzin'' noemde, meldde Bild vandaag, dat ,,vijf Daimler-medewerkers de verhuisplannen al maanden in het grootste geheim'' voorbereiden. Volgens een Daimler-manager zou Schrempp de voorkeur geven aan New York. Pas begin 2000 zou het concern het besluit bekend willen maken, aldus Bild.

De belangrijkste reden om het hoofdkantoor te verplaatsen zouden aanzienlijke belastingvoordelen zijn plus de sterke druk van aandeelhouders om het DaimlerChrysler-aandeel in de toonaangevende Standard & Poors-index op Wall Street onder te brengen. Deze index bevat uitsluitend Amerikaanse ondernemingen. Op deze wijze willen de topbestuurders de kwakkelende koers van het aandeel zien op te krikken.

Experts becijferen dat verplaatsing van het hoofdkantoor DaimlerChrysler honderden miljoenen aan belasting scheelt. Overigens heeft Daimler de afgelopen jaren nauwelijks belasting betaalt in Duitsland vanwege een omvangrijke verliescompensatie. Inmiddels maakt het bedrijf weer winst. Bij een resultaat van 23 miljard mark voor belastingen, moet in Duitsland 9,8 miljard aan de fiscus worden betaald, heeft Peter Seppelfricke van de bank Warburg in Hamburg becijferd. In Amerika is dat aanzienlijk minder. In Duitsland moet een NV 51,8 procent aan vennootschapsbelasting en andere lokale bedrijfsbelastingen betalen, inclusief de solidariteitstoeslag voor het Oosten van Duitsland, blijkt uit berekeningen van het Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) in Keulen. In Amerika wordt 35 procent belasting betaald.

De berichten in Stern en Bild hebben grote onrust in Stuttgart veroorzaakt, waar de hoofdcentrale van DaimlerChrysler zit. De voorzitter van de ondernemingsraad Erich Klemm, tevens plaatsvervangend voorzitter in de raad van toezicht bij DaimlerChrysler, zei dat er ,,heldere afspraken'' bestaan tussen werknemers en de leiding van het concern, dat de centrale in Stuttgart blijft. Het thema kwam eerder ter sprake tijdens de fusie van Daimler-Benz en Chrysler. Destijds heeft Schrempp zich aan Stuttgart gecommitteerd. Van de 1.500 werknemers, die op het hoofdkantoor werken, zouden er ongeveer 400 moeten verhuizen naar de Verenigde Staten.

Eventuele verhuizing van het hoofdkantoor mag de aandeelhouders tevreden stemmen, voor de reputatie van de Duitse economie zou een verplaatsing ,,bijzonder schadelijk'' zijn, menen financiële experts in Frankfurt. Duitsland heeft al te kampen met een niet al te beste reputatie als vestigingsplaats voor investeerders vanwege de hoge belastingen en hoge loonkosten. De rood-groene regering van kanselier Gerhard Schröder (SPD) wil pas in het jaar 2001 de belastingen voor ondernemingen verlagen naar een tarief van 35 procent. Dat duurt veel bedrijven te lang. Ook het uitblijven van enige hervorming op het gebied van sociale verzekeringen (waardoor de loonkosten in Duitsland de hoogste zijn in Europa), leidt er toe dat Duitse ondernemingen eerder in het buitenland dan in Duitsland investeren. De beurs was ingenomen met het nieuws. Begin dit jaar verloor het aandeel bijna 40 procent aan waarde en zakte van 80 naar 67,70 euro. Gisteren sloot het aandeel hoger op 68,35 euro.