Anytime, anywhere, everything

,,Het was een klap, het was echt sensationeel. We hadden heel Tuschinsky afgehuurd, in Amsterdam, duizend man in de zaal — we konden het zelf bijna niet geloven. Haha, duizend man, die hebben we nu iedere week. Wat zeg ik? We geven nu twee, drie keer per week presentaties voor duizend mensen. Microsoft was in Nederland in 1990 nog een nietszeggend bedrijfje. We zaten hier met twintig man, we verkochten wat Word en verder vooral programma's van de concurrentie, Wordperfect en Lotus. De hele wereld kende Bill Gates, dat wel. Maar als wij ergens wilden laten zien wat wij deden, dan vonden we het al geweldig als we mochten binnenkomen. Windows is géén succes geworden doordat we tegen grote klanten konden zeggen: wordt het niet eens tijd voor wat anders?

Windows werd een succes doordat we het land ingingen met een PC in onze kofferbak en aan iedereen die maar wilden luisteren lieten zien: kijk, zo werkt het. Zó bouwden we stapje voor stapje marktaandeel op. En concurrentie is zo dom geweest om achterover te leunen en te denken dat het zo'n vaart niet zou lopen. Pas toen wij dertig procent hadden, werden ze zenuwachtig. Te laat! Als je dertig procent hebt, dender je vanzelf door naar zestig procent! De concurrentie had wakker moeten worden toen wij op tien procent zaten.

Bij Microsoft stellen we onszelf graag doelen waarvan we zelf denken: onmogelijk. Uit de stress die daardoor ontstaat, halen we onze energie. We cause our own crisis. En daarna schieten we vooruit. In mei 1990 zeiden we: oké, drie punt nul komt eraan, Tuschinksy moet vol en in de maanden daarna verkopen we zoveel duizend licenties.

Op de ochtend zelf hadden we geen idee of de klanten die we hadden uitgenodigd ook echt zouden komen. We reden naar Amsterdam met een gevoel van: we zien wel. Maar toen we aankwamen, zagen we meteen al dat het een succes was. Lange rijen mensen op straat en toen waren onze collega's uit België nog niet eens gearriveerd. Die kwamen met het vliegtuig, dat hadden we speciaal voor hen geregeld. Twee mensen van Shell werden met grootste moeite binnengelaten. Kun je nagaan hoe onvolwassen we toen nog waren. Zo van: vol is vol, ook al ben jij nog zo'n belangrijke klant. Zo zou het nu niet meer gaan.

Het klinkt misschien wat filosofisch, maar Microsoft zet de trend voor een nieuwe generatie mensen die veel opener en veel mondiger is. Door Internet weet iedereen alles van elkaar, iedereen kan alles communiceren, anytime, anywhere, everything.

De verhouding tussen klant en bedrijf verandert, en ook de verhouding tussen bedrijven onderling. Orderverwerkingsafdelingen en betaalafdelingen verdwijnen, het hele lagere interactieniveau tussen mensen — het is er straks niet meer. Bedrijven zullen moeten leren dat ze open moeten zijn, transparant — want als iedereen alles van je weet, heeft het geen zin om nog wat te verbergen. En de snelheid ligt zo hoog, de markt verandert zo snel, niemand kan het zich nog veroorloven om achterover te leunen.

Stel, jij bent Bart Smit en je weet: in Amerika is de Furby een rage. Vroeger kon je rustig afwachten of die rage ook naar Nederland zou overslaan. Nu ben je gewoon te laat. Want alle kinderen kennen die Furby al van Internet en ze willen hem vandaag kunnen kopen. Een manager die eerst nog een consultant wil raadplegen voordat hij zijn strategie aanpast is ook te laat. Een manager moet permanent weten wat er verandert, hij moet permanent leren.

En dat doet hij niet door in Amerika een MBA te halen, hij moet het doen via Internet. Referentiegroepen, mensen die met dezelfde vragen zitten, universiteiten die dat faciliteren. En je begrijpt: Microsoft zal daar graag de technologie voor leveren.''